یک تک تیر انداز خوب می تواند روند بازی را تغییر دهد. سبک های متنوعی هستند که هر کدام به شیوه خودشان کار می کنند. کار کردن بسیار خوب با دوربین تک تیراندازی که در کشتن رقیب بسیار به چشم می آید، می تواند تیم خود را برنده بازی کند و بازی را برای دور بعدی رقابت ها برای شما بسیار ساده کند. با رویکرد انفعالی شما می توانید یک محدوده کلیدی از نقشه را نگه دارید و مطمئن شوید که تیم شما کنترل اوضاع را در دست دارد. در این مقاله سبک های مختلف کار با اسنایپ را به شما آموزش می دهیم.

یک تک تیرانداز دقیقاً باید چه کاری انجام بدهد؟

همانطور که در بالا اشاره کردم، وقتی سخن از یک AWP (بزرگترین اسنایپ بازی Counter-Strike) به میان می‌آید پای سبک های مختلفی به صحبت ما باز می شود. بخاطر اینکه بسیار سخت است که بگوییم دقیقا یک تک تیر انداز باید چه کاری انجام بدهد! همه می دانیم که نهایتاً هدف شما بردن بازی است به همین منظور شما باید چندین نکته را به خوبی متوجه بشوید. اول از همه: سلاح شما 4750 دلار قیمت دارد. در واقع 2050 دلار بیشتر از یک AK-47. بیایید در نظر بگیریم که شما جلیقه ضد گلوله دارید یک AWP، یک نارنجک دودزا و دو نارنجک فلاش بنگ لوازمی است که یک حمل کننده اسنایپ AWP باید همیشه همراهش باشد. اگر دشمن شما را بکشد 6450 دلار به علاوه 300 دلار از کشتن شما عایدش می شود. مگر اینکه یکی از هم تیمی های شما بتواند AWP را از چنگ دشمن در بیاورد.

بسیار سخت است که میان اولویت بندی زنده ماندن و تاثیر بر روی بازی تعادل ایجاد کنید. یک اسناپیر AWP باید به دقت حرکت بعدی اش را بسنجد. معمولاً حرکت های غیر منتظره در طول نقشه و جاهایی که شناختی از موقعیت حریف ندارید اصلاً ایده خوبی نیست. معمولاً سعی کنید همراه با بازیکن پشتیبانتان حرکت کنید که اگر شما کشته شدید او بتواند AWP را نجات بدهد. همچنین یک تک تیر انداز AWP باید همیشه نقشه پشتیبان داشته باشد. زوایایتان را برای پنهان شدن به دقت انتخاب کنید و مطمئن شوید که اگر اوضاع بحرانی شد راهی برای فرار داشته باشید.

 

اگر به دنبال موفقیت در کار با AWP هستید باید شناخت خوبی از موقعیت هایی که می توان در آنجا پنهان شد داشته باشید. مخصوصاً زمانی که حس می کنید دشمن اسلحه مناسبی برای نشانه روی شما ندارد. این امکان وجود دارد که در این حالت با یک کلت کمری از فاصله نزدیک به شما یورش ببرند.

یکی از مهمترین جنبه های یک تک تیر انداز AWP خوب شدن، این است که متوجه شوید چه زمان وقت خریدن AWP است! بعضی از بازیکنان بین المللی همانند ‘JDM64’ هر زمان که بتوانند پولش را تهیه کنند AWP می خرند. به طور کلی این یک نقطه ضعف است. گاهی اوقات بهتر است که یک مسلسل بخرید و طولانی بازی کنید. با تجربه کافی کم کم شما متوجه زمان مناسب خواهید شد.

چرا باید یک تک تیر انداز AWP شد؟

اگر شما تک تیر انداز های تهاجی AWP همانند ‘JW’ را دیده باشید آنها در نقاط اختفا احمقانه ای منتظر می مانند که اگر ساده لوحانه فکر کنیم نباید هیچ کسی حتی آنجا بازی کند. اگر سطحی نگاه کنیم به نظر می رسد که آنها نمی دانند در حال انجام چه کاری هستند که مطمئناً اینطور نیست. اگر شما تک تیر انداز AWP در تیمتان شدید باید بتوانید ریسک اختفا را اندازه گیری و پتانسیل جایزه اش را هم در نظر بگیرید.

بازیکن تک تیر انداز شما باید کسی باشد که در تمامی حالات آرام بماند و بتواند خونسردی اش را حفظ کند. اینکه شما یک تک تیر انداز AWP باشید بدین معناست که در زیر بار مسئولیت زیادی قرار دارید. یک شلیک خوب به معنای یک کشته و قرار گرفتن تیم شما در موقعیت بهتر. هر چند که در طرف دیگر از دست دادن یک تیر می تواند باعث باختن تیم شما در آن دور بشود و در بدترین وضعیت شما دست بعد را بدون پول شروع خواهید کرد!

از انتشار و در میان گذاشتن ایده هایتان نهراسید. اگر فکر می کنید با انداختن نارنجک دودزای یارتان در محدوده ای می توانید تک تیر انداز های تیم دیگر را بکشید این کار را بکنید و این تقاضا را از او بکنید.

نمونه‌ی یک بازی حرفه‌ای

در زیر کیلیپی از مسابقات ESL Pro League در فصل سوم بین دو تیم Luminosity و G2 مشاهده می کنید. بازیکن ‘coldzera’ نمایشی از آگاهی، دقت و عکس العمل است و او کاملاً یک نقشه زیر سر دارد. او می داند که قرار است چکار بکند.

 

او ابتدا موقعیت خودش را کنار نردبان قطعی می کند سپس با انداختن نارنجک دودزا حریف را کمی غیر فعال می کند. با این سیاست ها دشمن را وادار به تهاجمی شدن می کند و او همچنان در محل اختفا خودش آماده است. با تهاجم حریف به سرعت یک نفر را از پای در می آورد. سپس موقعیتش را با نردبان تغییر می دهد و دید بهتری را می گیرید. تمام این فرآیند با بالا آمدن آخرین نفر از نردبان که در واقع ‘coldzera’ او را تحریک کرده بود خاتمه می یابد و آنها برنده می شود.

پس کاری که ‘coldzera’ کرد چه بود؟ او فرد حامل بمب را کشت و با نشانه روی تهاجی به منطقه بمب گذاری موقعیت تیمش را 3 به 1 کرد و با AWPاش زنده ماند. بازی های این چنینی می تواند روند بازی را تغییر دهد. یادتان باشد که تک تیر انداز AWP که زنده است تهدید بسیار بزرگی محسوب می شود و رقیبانش را بشدت محدود می کند.

چگونه تمرین کنیم

اول از همه سعی کنید نشانه روی مسلسل هایتان را تقویت کنید اگر شغل اصلی شما تک تیر انداز است. به شما توصیه می کند که زمان بیشتری بر روی حالت بازی Deathmatch بازی کنید تا بهتر سلاح هایتان را بشناسید.

شیوه‌ی موثرتر برای آموزش و یادگیری AWP تسلط به نقشه است. به یک نقشه خالی از بازیکنان بروید و در موقعیت های مختلف و گوشه های دنج نشانه گیری را تمرین کنید. یادتان باشد زمانی که از توی دوربین نگاه می کنید سرعت حرکت تان نسب به سرعت حرکت تان در حالت عادی بسیار کمتر است. پس اگر در گوشه ای اختفا کنید و سعی کنید تمرین بیرون آمدن و شلیک را انجام دهید بسیار موثر خواهد بود.

همانطور که شاید بدانید شما نمی توانید حرکت کنید و شلیک کنید و انتظار صحت شلیک داشته باشید. این به چه معناست؟ به این معناست که شما باید تمرین کنید که بتوانید به سرعت مکث کنید. بیایید فرض کنیم که شما در حال حرکت هستید تا به گوشه ای برسید. در این صورت شما دکمه A را چسبیده اید. اگر شما دکمه A را رها کنید شما برای فاصله‌ی کوتاهی همچنان حرکت خواهید کرد. چیزی که باید به جای این انجام دهید این است که زمانی که A را رها می کنید دکمه D را بفشارید تا آن حرکت را خنثی کنید و سپس A و D را به طور همزمان بفشارید تا مطمئن شوید که کاملاً ثابت هستید

بازی حرفه‌ای ها را تماشا کنیم

این همیشه ایده‌ی خوبیست که بازی حرفه ای ها را ببینیم و و سعی کنیم از آنها و رفتارهایشان بیاموزیم. هنگامی که بازی را می بینید بر روی جایگری هایشان، اختفاهایشان تمرکز کنید و از خودتان بپرسید «واقعاً این بازیکن چرا این کار را انجام می دهد؟»

زمانی که صحبت از AWP به میان می آید بازیکنان بسیار خوبی با تکنیک های متفاوتی وجود دارند. همچنین بعضی بازیکنان هستند که در اختفا و انتخاب مکان های اختفا بسیار خلاق اند.

یک کلیپ خارق العاده

وقوع یک اتفاق فوق العاده در مسابقات حرفه ای چیز دور از ذهنی نیست. لحظات جادویی هستند که همه عاشق تماشای آن می شوند. یکی از آن لحظات جادویی بازی تیم Luminosity در مقابل Liquid در نیمه نهایی رقابت های MLG Columbus بود و بازیکن coldzera این شاهکار را خلق کرد:

 

استدیو Valve تصمیم گرفت تغییرات دائمی را بیاد وهم در خاطره ما بوجود آورد که هیچ گاه این لحظه را فراموش نکنیم.