آیا تاکنون پیش آمده است که در مورد بیمه خودرو و تاریخچه آن فکر کنید؟ بیمه کردن خودرو در حال حاضر آن‌قدر رایج و عادی است که سخت است به زمان‌هایی فکر کنیم که خودروها بیمه نداشتند یا اخذ بیمه برای آن‌ها نه تنها یک قانون اجباری نبود، بلکه ممکن بود غیرضروری هم به نظر برسد. در این مطلب که با کمک مجله اخبار خودرو همراه مکانیک نوشته شده، نگاهی می‌اندازیم به برخی از کشورهای دنیا تا ببینیم که بیمه‌نامه‌های خودرو برای اولین بار در کجا متولد شده و از چه دوره‌ای به جزئی از قانون در این کشورها بدل شدند.

آمریکا؛ زادگاه بیمه

تاریخچه بیمه به زمان‌هایی برمی‌گردد که حتی خودروها هم وجود نداشتند. مانند بسیاری از ایده‌های نوآورانه دیگر، بیمه نیز ابتدا از آمریکا آغاز شد؛ زمانی که در سال 1751 بنجامین فرانکلین ایده استفاده از بیمه برای پرداخت خسارت به خانه‌های دچار حریق یا مشاغل آسیب‌دیده را مطرح کرد و با استقبال رجال سیاسی و شخصیت‌های مهم تجاری روبرو شد. بعد از آن، هر چه در طول سال‌ها مالکیت افراد بر زمین و اموال مختلف بیشتر می‌شد، تمایل بیشتری بر بیمه کردن دارایی‌های خود پیدا می‌کردند. این روند تا ظهور خودروها نیز ادامه پیدا کرد تا در سال 1898 اولین بیمه‌نامه خودرو برای فردی به نام گیلبرت لومیس در کشور آمریکا در ایالت ماساچوست صادر شد.

در آن زمان خودروها تنها وسایلی برای حمل و نقل نبودند؛ بلکه لوازمی لوکس و گران قیمت به حساب می‌آمدند که بیمه کردن آن‌ها اهمیت بسیار زیادی برای مالکانشان داشت. ده سال بعد در کشور آمریکا تمامی مالکان موظف شدند خودروهای خود را بیمه کنند و این مسئله به عنوان یک قانون رسمی در کشور در آمد و تا امروز نیز ادامه دارد.

انگلستان

کشور انگلستان در خصوص بیمه‌های اتومبیل نسبت به آمریکا خیلی عقب‌تر بود. این کشور 32 سال بعد از صدور اولین بیمه‌نامه خودرو در آمریکا، یعنی در سال 1930، قانونی را تصویب کرد که به‌تبع آن تمامی دارندگان خودروها و وسایل نقلیه باید از بیمه‌نامه اتومبیل استفاده می‌کردند. این بیمه‌نامه‌ها دقیقاً مشابه بیمه‌نامه‌های شخص ثالثی بودند که ما امروزه در داخل کشور از آن‌ها استفاده می‌کنیم. طبق این بیمه‌نامه، فرد مقصر در حادثه، می‌تواند از بیمه خود استفاده کند تا هرگونه خسارت جانی یا مالی که به فرد یا افراد درگیر در تصادف وارد شده است را بپردازد. این بیمه به عنوان بیمه مسئولیت مدنی نیز شناخته می‌شود.

ایران

ایران نیز در سال 1347 به عنوان اولین بار، استفاده از بیمه‌نامه خودرو را برای دارندگان لوازم نقلیه به صورت قانون اجباری درآورد. برای مقایسه تاریخی باید بگوییم که این قانون به تاریخ میلادی برابر با سال 1968 است؛ یعنی 60 سال بعد از آمریکا و 38 سال بعد از انگلستان. این قانون در کشور ما نیز مثل کشور انگلستان به بیمه‌نامه‌های مسئولیت مدنی یا همان شخص ثالث اشاره داشت که تا امروز نیز با اندکی تغییر به قوت خود باقی است. طبق قانون کشور ما، هر فرد مالک خودرو باید از بیمه‌نامه شخص ثالث به صورت اجباری استفاده کند تا در شرایط وقوع حادثه و در صورت مقصر بودن، بتواند خسارات وارده را جبران کند.

البته این نوع از بیمه هیچ‌گونه خسارت جانی یا مالی را برای فرد مقصر در حادثه رانندگی در نظر نگرفته است. از این رو بیمه‌نامه‌های دیگری نیز به صورت مکمل در کنار این بیمه‌نامه ارائه می‌شوند. مثلاً بیمه حوادث راننده در کنار بیمه شخص ثالث به صورت اجباری ارائه می‌شود تا راننده از خدمات بیمه درزمانی که مقصر حادثه بوده است بتواند استفاده کند. این خدمات مربوط به آسیب‌های جسمی مانند قطع عضو، فوت، ازکارافتادگی، آسیب‌های سطحی و یا جراحات عمیق و شکستگی است.

نوع دیگری از بیمه‌نامه نیز در کشور ما در حال حاضر موجود است که به صورت اختیاری ارائه می‌شود اما اخذ آن بر هر راننده‌ای در داخل کشور واجب است! این بیمه‌نامه که با نام بیمه بدنه شناخته می‌شود، بدنه اتومبیل شما را در برابر هر حادثه‌ای بیمه می‌کند. فرقی نمی‌کند که خودروی شما چطور و به چه علت آسیب‌دیده باشد. در هر صورت شرکت بیمه خسارت‌های مربوطه را پرداخت می‌کند. حتی اگر شما در یک حادثه به عنوان مقصر شناخته شوید، اگر بیمه بدنه داشته باشید می‌توانید هزینه‌های مربوط به تعمیر خودرو را از شرکت بیمه دریافت کنید. یا اگر در اثر یک حادثه مانند سقوط اشیا روی خودرو، ماشین شما آسیب ببیند، باز هم با استفاده از این بیمه‌نامه می‌توانید از پس هزینه‌های تعمیر خودرو بر بیایید.

بیمه خودرو در ایران

جمع بندی

با توجه به این که این روزها قیمت خودرو و همچنین تعمیرات آن سر به فلک می‌کشد، دارا بودن انواع بیمه‌نامه‌ها به صورت کامل می‌تواند چتری مطمئن برای حفاظت از اموال شما باشد. این امر در زمان خرید و فروش خودرو نیز بسیار اهمیت دارد. چرا که خودرویی تصادفی که تعمیر هم نشده باشد، به سختی می‌تواند به فروش برسد. اما اگر از بیمه‌های مختلف استفاده کنید، در صورت وقوع حادثه نیز می‌توانید خودرو را تعمیر و مثل روز اول تحویل بگیرید.

البته هر گونه تصادف و حادثه روی قیمت نهایی خودرو در هر صورت تأثیرات منفی خواهد داشت. حتی اگر نقطه‌ای یا مساحت اندکی از ماشین شما رنگ شده باشد، کارشناسان در زمان فروش خودرو متوجه آن شده و اثر منفی آن را روی قیمت خودرو محاسبه می‌کنند. برای بررسی دقیق‌تر این موضوع می‌توانید از کارشناسان همراه مکانیک بخواهید که خدمات مربوط به کارشناسی خودرو در محل را برای شما انجام بدهند. همراه مکانیک که تیمی متخصص و باتجربه در زمینه کارشناسی، خرید و فروش خودرو دارد، در هر زمان و مکانی، می‌تواند کارشناسان حرفه‌ای را برای قیمت‌گذاری دقیق خودروی شما به محل اعزام کند.