مشخصات سونی پلی استیشن 5، تاریخ انتشار و آخرین اخبار پیرامون آن: همه آن چیزی که باید درباره PlayStation 5 بدانید

مشخصات و ویژگی های احتمالی و تایید شده پلی استیشن 5 چه هستند؟

آیا در سال 2020 منتشر خواهد شد؟

اگر می خواهید هرآنچه در مورد مشخصات پلی استیشن 5 گفته میشود و یا جزئیات مشخص شده و تاییده شده آن مانند تاریخ احتمالی انتشار آن را بدانید، جای درستی آمده اید.

ما همه چیزهایی که تا به حال درباره  PlayStation 5 گفته شده و مشخص شده است را گردآوری کرده ایم. بنابراین بر بدست آوردن اطلاعاتی در مورد گام بعدی در تاریخ طولانی و پر از محبوب پلی استیشن به خواندن ادامه دهید.

آنچه در مورد پلی استیشن 5 تایید شده است

اگر چه کنیچیرو یوشیدا (Kenichiro Yoshida)، مدیر عامل سونی با نام به PlayStation 5 اشاره نکرد، اما در اوایل مهر 2018 به فایننشیال تایمز گفت که کمپانی در حال کار بر روی یک جایگزین برای پلی استیشن 4 است.

او گفت:” در حال حاضر، چیزی که می توانم بگویم این است که لازم است یک سخت افزار نسل بعدی داشته باشیم.”

در آپریل 2019 با معماری سیستم اصلی برای کنسول جدید، کار بیشتر ساخته و پرداخته شد، مارک کرنی برخی از جزئیات رسمی را در مورد دستگاه ارائه داد.

او به مجله وایرد گفت که این پروژه تا به حال چهار سال در مرحله تولید بوده است و در حالی که دوباره تنها به آن به عنوان نسل بعدی کنسول های کمپانی اشاره کرد، تایید کرد که استدیوها از قبل در حال کار کردن برای تولید بازی هایی برای این کنسول بوده اند.

پس از آن، سونی گزارشی را برای تایید “کنسول نسل بعدی” اش منتشر کرد در بخشی از نشست استراتژیک کمپانی سونی در سال مالی 2019 گفته شد که PlayStation 5 یک تجربه سه بعدی را ارائه خواهد داد که با افزایش قابل توجه سرعت رندر گرافیکی ایجاد می شود.

این افزایش سرعت از طریق استفاده از قدرت محاسباتی بیشتر و SSD پهن باند فوق سریع و سفارشی به دست می آید.

تاریخ انتشار پلی استیشن 5

 اگرچه هنوز چیزی به طور رسمی درباره تاریخ انتشار PlayStation 5 اعلام نشده است، اما شواهدی وجود دارند که نشان می دهند که  PlayStation 5 در سال 2020 در بازار خواهد بود.

برای شروع مایکل پاچتر تحلیلگر شناخته شده درصنعت بازی، متخصص الکترونیک و بازیها در موسسه ودبوش سکوریتیز (Wedbush Securities) و مجری سری ویدئوهای Panchter Factor در یوتیوب به پادکست 1099 گفت که پلی استیشن 5 ممکن است در سال 2020 روانه بازار شود.

او می گوید، “اگر قرار باشد شرط ببندم، می گویم 2020”.

سونی آنقدر از  پلی استیشن 4 پول در می آورد که می خواهد تا آنجا که ممکن است به این کار ادامه داد.

من فکر می کنم روند طبیعی توسعه آن این گونه باشد که قابلیت های  PlayStation 4 Pro قابلیت های پیشفرض و عادی PS5 شوند.

“پلی استیشن 5 احتمالا دستگاه  4k واقعی آنها خواهد بود و من احساس می کنم که آنها تا زمانی که سرعت فروش کم نشود، PS5 را روانه بازار نخواهند کرد.”

این گفته با نقل قول جان کوردا، مدیر عامل سونی اینتراکتیو اینترتینمنت (Sony Interactive Entertainment ) در می 2018 دنبال شد.

او به ژورنال وال استریت گفت که اگرچه کمپانی در حال تمام کردن کار پلی استیشن 4 است اما ممکن است سه سال طول بکشد تا برای راه اندای نسل بعدی کنسول ها آماده شود.

“ما از سه سال آینده برای آماده کردن قدم بعدی استفاده می کنیم تا خیزی برداریم که بتوانیم در آینده جهش بلندتری داشته باشیم.”

نظر کرنی در آپریل 2019 احتمال انتشار در 2020 را بیشتر کرد.

او نه تنها اشکار کرد که استدیو ها از قبل در حال توسعه بازی برای آن بوده اند بلکه او گفت که این دستگاه با نسل فعلی PlayStation VR سازگار خواهد بود.

این نشان می دهد که سونی برای ارائه آن به بازار زیاد صبر نخواهد کرد.

او به وایرد گفت: “غیر از گفتن اینکه VR برای ما بسیار مهم است و هدست  پلی استیشن وی آر فعلی با کنسول جدید سازگار خواهد بود، من امروز وارد جزئیات استراتژی مان در مورد VR نمی شوم.”

انتشار در 2019 به طور اطمینان بخشی منتفی شده است؛ به ویژه با عدم حضور خود خواسته پلی استیشن در کنفرانس امسال E3 در ماه ژوئن.

اما دلایلی وجود دارد که ممکن است حداقل در سال مالی 2019 (در پایان مارس 2020) معرفی شود و برای آن دوره در سند چشم انداز کمپانی گنجانده شود.

مشخصات PlayStation 5

مشخصات پلی استیشن 5

با توجه به آنچه افراد درون صنعت و ژورنالیست بازی، مارکوس سلارز، ادعا می کنند که سونی کیت های توسعه PlayStation 5 را در اوایل مارس 2018 بیرون داده است، جای تعجب است که در 12 ماه پس از آن اخبار کمی درباره مشحصات آن وجود داشته است.

 PlayStation 5 dev kits در اوایل امسال برای توسعه دهندگان شخص ثالث بیرون آمده است.

_مارکوس سلارز (@Marcus_Sellars) 6 مارس 2018

اما مصاحبه کرنی با وایرد در بهار 2019 در نهایت بعضی از جزئیات و ویژگی های کلیدی را مشخص کرد.

کنسول جدید یک پردازنده 8 هسته ای و بر مبنای پردازنده های 7 نانومتری AMD خواهد داشت که مشابه پردازنده های پی سی  Zen 2 Ryzen هستند که در سال 2019 به لپ تاپ ها منتقل می شوند.

سخت افزار های گرافیگی نیز مشخص شده اند، GPU بر مبنای میکرو معماری Radeon Navi شرکت AMD خواهد بود.

گرافیک بازی از رهگیری پرتو پشتیبانی خواهد کرد.

در مصاحبه های بعدی، به ویژه در مصاحبه CNET با جیم رایان، رئیس Sony Interactive Entertainment، گفته شد که پلی استیشن 5 قابلیت گیمینگ  4K 120Hz را خواهد داشت و رزولوشن آن در آینده حتی می تواند به 8K برسد.

در رابطه با ذخیره سازی، مارک کرنی ادعا کرده است که حافظه داخلی به جای تکنولوژی HDD سنتی مورد استفاده در پلی استیشن 3 و پلی استیشن 4 با یک درایو ثابت فراهم خواهد شد.

این به این معنی است که بارگذاری بازی ها و حرکت دادن اشیا در بازی خیلی سریع تر خواهد بود.

هر کسی که  HDD را در PS4 با یک SSD معادل عوض کرده است کمی درباره مزایای بهبود سرعت آن می داند اما پلی استیشن 5 به طور قابل توجهی سرعت بیشتر انتقال داده را با پردازش روی برد ترکیب کرده است تا حتی سرعت از آن هم بیشتر کند.

برای اثبات، کرنی از یک ورژن ویرایش شده از marvel’s Spider-Man استفاده کرد.

در  PS4 صفحه بارگذاری برای جابه جایی سریع در حدود 15 ثانیه قبل از اینکه  Spidy در آخرین مقصد جدید خود ظاهر شود لاگین می شود.

در کیت مخصوص توسعه دهندگان پلی استیشن 5 (PlayStation 5 dev kit) که در داخل یک کیس مشابه پی سی معمولی مخفی شده است این کار تنها 0.5 ثانیه وقت می گیرد.

شما می توانید خودتان هم دمو را ببینید.

این دمو، ویدئویی است که توسط تاکاشی موچی زوکی، نویسنده وال استریت ژورنال ضبط شده و در توییتر پست شده بود.

ویدئوی رسمی سونی برای مقایسه عملکرد اجرایی پلی استیشن 4 پرو در مقایسه با نسل جدید پلی استیشن در این لینک قرار دارد.

_ Takashi Mochizuki (@mochi_wsj) May 21, 2019

هنوز صحبتی از حجم ذخیره سازی نشده است.

اگر چه با در نظر گرفتن اینکه چگونه حتی هر کدام از بازی های ارتقا داده شده برای پلی استیشن 4 پرو می توانند بیش از  100 گیگابایت فضا بگیرند (برای مثال نگاهی به Read Dead Redemption بیاندازید که حداقل 99 گیگابایت فضا می گیرد) انتظار می رود که این میزان حداقل TB2 باشد.

تنها نگرانی ما این است که در حال حاضر قیمت تنها یک 2TB SSD در بازار حدود 200 یورو است و نمی توانیم تصور کنیم که سونی برای این دستگاه جدید هزینه راه اندازی 600 یورویی را انتخاب کند، فرقی نمی کند که نسل بعدی چیست.

بنابراین احتمال زیادی وجود دارد که یک SSD بخشی از یک راه حل کلی ذخیره سازی ترکیبی باشد.

ما فکر می کنیم که از یک HDD سنتی اضافه نیز برای افزایش حجم ذخیره سازی استفاده شود.

کرنی میگوید سخت افزارصوتی از طریق چیپ ست های AMD بهبود پیدا خواهد کرد.

این بهبود شامل یک واحد سفارشی برای صدای سه بعدی خواهد بود و او به ما اطمینان می دهد که این کاربه طور قابل توجهی کیفیت صدا را در دستگاه های نسل فعلی یا قبلی بهبود خواهد داد.

آخرین چیزی که درباره سخت افزار پلی استیشن 5 تایید شده است (تا حالا) این است که PD5 باز هم یک دیسک درایور خواهد داشت.

اما نه کرنی و نه مجریان سونی هیچ جزئیاتی رادر مورد فرمت هایی که قابل قبول خواهند بود ارائه نداده اند.

صرف نظر از دیسک بلو-ری 4 کلیو بایتی (4k Blu-ray) برای PS4 Pro، آیا این تصمیم آنها برای پلی استیشن 5 تغییر خواهد کرد؟ زمان مشخص می کند.

ویژگی های جدید PlayStation 5

ویژگی های PlayStation 5

یکی از ویژگی های مهم و تایید شده PS5 سازگاری عقب روی کامل با بازی های PS4 است.

از آنجا که ایکس باکس با لیست بسیار مناسبی از ایکس باکس 360 با سازگاری عقب رو و بازی های اوریجینال ایکس باکس بر روی ایکس باکس وان رقیب خود را شکست داده است، این زمینه ای است که پلی استیشن به وضوح می خواهد که در آن به موفقیت برسد.

سونی برای PS4 یک سرویس ابری، PSNow، را برای ارائه بازی های  PS3 انتخاب کرد.

اما این شرایط هنوز برای کسانی که در قفسه های خود دیسک هایی دارند و دیگر کنسولی ندارند که بتوانند آنها را بر روی آن بازی کنند، خیلی با ایده آل فاصله دارد.

اما خبری که کرنی درباره سازگاری عقب رو، حداقل با بازی های  PS4 داد مایه دلگرمی است.

این به آن معنا نیست که سونی از Now PS روی بر می گرداند بلکه در حقیقت نشانه این است که خدمات گیمینگ ابری ارتقا داده خواهد شد و به روش دیگری ارائه خواهد شد.

همانطور که کرنی به وایرد گفته است: “ما در گیمینگ ابری پیشرو هستیم و دیدگاه ما باید همانطور که به سمت راه انداری پیش می رویم روشن شود”.

در حقیقت قرارداد با مایکروسافت برای انتقال سرویس های گیمینگ سونی به سرورهای ابری  Azure حالا می تواند پتانسیل زیادی را ایجاد کند و زمینه ای را ایجاد کند که دیگر ویژگی های تکنولوژی پلی اشتیشن نیز به طور قابل ملاحظه ای بهتر شوند.

مطمئنا سونی نمی خواهد که Google Stadia یا Project xCloud خود مایکروسافت بازار کلاد گیمینگ را بدون مبارزه از آن خود کنند.

قطعا مدیر عامل  Gaming Giant بر این باور است که PSNow در چنین رقابتی می تواند به عنصر مهمی تبدیل شود، رایان به CNET گفته است: “ما حقیقتا به چیزهای زیادی دست یافته ایم، احتمالا خیلی بیشتر از آنچه مردم تصور می کنند”.

“قصد ما این است که بر روی یادگیری ها کار کنیم و واقعا سعی کنیم که در اواخر امسال و به همین ترتیب برای سالهای آتی PS Now را به سطح بعدی ببریم.”

همچنین همانطور که قبلا در بالا گفتیم، پلی استیشن 5 با هدست های حقیقت مجازی PS نیز سازگاری عقب رو خواهد داشت.

قیمت کنسول پلی استیشن 5 چند است؟

خیلی زود است که درباره قیمت PlayStation 5 نظر دهیم.

حدس می زنیم که قیمت آن چیزی کمتر از 450 یورو باشد_ که همان قیمت انتشار ایکس باکس وان ایکس در اواخر 2017 است.

هر وقت خبر جدیدی درباره این ویژگی یا جزئیات تایید شده منتشر شد، این اطلاعات را بروز رسانی خواهیم کرد.