در بازی PES 2016 نوعی زیبایی و جذابیت غیرقابل مشاهده است که باعث مبحوت شدن گیمر میشود، که چرا به این شدت عاشق این بازی شده اند و از سپری کردن ساعت ها وقت خود برای این بازی لذت میبرند.

دیدگاه و قضاوت گیمرها نسبت به بازی PES 2016  مطمئنا و قریب به یقین براساس “احساس” آنها خواهد بود. به طوری که تجربه هر چیزی در این بازی احساس خوبی را به ارمغان خواهد داشت از ترس خوردن گل تا تکل هایی که از روی اجبار برای جلوگیر از گل خوردن در محوطه جریمه زده می شود، نگه داشتن توپ زمانی که تحت فشار حمله بازیکنان حریف جهت جبران کردن گل های خورده هستیم، غرور از پیروزی در مقابل حریف که باعث میشود تیم را در موقعیت دفاع قرار دهیم و… .همین احساسات و موقعیت ها هستند که باعث هیجان انگیز تر شدن این بازی میشوند.

توسعه دهندگان بازی PES سعی کرده اند این محصول را در سال 2016 بیشتر حول محور همین موضوع مدیریت کنند و طوری آن را در بازی گنجانده اند که تشخیص آن در حین بازی کردن مشکل میشود. به طوری که این طراحی ها و ویژگی ها بدون اینکه گیمر متوجه شود در درون بازی محو هستند و جدا از ویژگی های اسمی که بسیاری از وب سایت ها در مورد این بازی معرفی کرده اند، این ویژگی است که باعث میشود PES 2016 در بین رقبای خود برتری داشته باشد.

در این بازی قوانین فیزیکی با هوش مصنوعی ترکیب شده اند تا بتوانند نوعی تجربه جدید را برای گیمر به وجود بیاورند به طوری که این ترکیت باعث به وجود آمدن بازی هوشمند تر، شبیه ساز فوتبال بهتر و نبردها و مسابقات با ویژگی های فیزیکی بهتر و بیشتر شده است. این بازی از تمامی ورژن های قبلی خود روان تر، همراه با نوسان ها و تغییرات متعدد در بازی و زنده تر از قبل است. و این باعث رضایت چه گیمرهای حرفه ای و چه گیمرهایی که برای پر کردن اوقات فراغت خود به بازی میپردازند، خواهد شد.

pes-2016-premier-league-kits

علاوه بر موارد ذکر شده یکی از دیگر از ویژگی هایی که جذابیت بازی را چند برابر کرده است سیستم برخورد جدید بازیکنان است شاید شما هم در نسخه های قبل با شرایطی در بازی مواجه شده باشید که به دلایل محاسبات نادرست در بازی، بازیکنی پس از به ثمر رساندن گل با ضربه سر وارد تیر دروازه شود و یا نتیجه برخورد دو بازیکن با هم کاملا نتیجه ای غیر دنیای واقعی رقم زده باشد، اما در این بازی تیم تولید کننده بازی PES سعی کرده است این موارد را با این سیستم جدید به حداقل برساند.

برخوردها و جنگ های بر سر توپ در این نسخه بسیار بهبود پیدا کرده است به طوری که دیگر در تک زدن ها فقط این مسئله مطرح نیست که یا توپ از بازیکن ربوده میشود یا خیر در این نسخه بازیکن پس از تکل زدن ممکن است حرکات غیر قابل پیش بینی از خود به نمایش بگذارد مثلا پس از تکل زدن طوری قرار بگیرد که از توپ محافظت کند و اجازه ندهد بازیکن حریف بتواند دوباره توپ را تصاحب کند. یکی از راه های دفع خطر در بازی PES فشردن کلید سانترکردن و دفع توپ از محوطه جریمه است، این یکی از تکنیک هایی است که بازیکنان برای دفع خطر بسیار از آن استفاده میکنند، در این نسخه با توجه به این سیستم جدید بازیکن به جای دفع توپ بدن خود را طوری قرار میدهد که بازیکن حریف نتواند توپ را در محوطه جریمه خودی بگیرد در نتیجه میتوان به جای دفع توپ از آن محافظت کرد.

یکی از روش های رایج گل زنی در بازی PES استفاده از فاکتور سرعت در بازی به خصوص حمله از جناح ها است در PES 2016 علاوه بر سرعت، گیمر باید دیگر فاکتورها از جمله زمان بندی و توجه به موقعیت دیگر بازیکنان را درنظر بگیرد در غیر این صورت توپ را از دست خواهد داد.

سعی شده مشکل پاس دادن در PES 2015 که با تاخیر انجام میشد در این نسخه رفع شود اما همچنان این مشکل در بعضی کنسول ها به چشم میخورد.

در این نسخه بر روی انیمیشن ها و نوع حرکات بازیکنان کار شده است و نسبت به نسخه های قبلی بهبود یافته است منظور از انیمیشن در اینجا نوع حرکت خاص بازیکنان است مثلا آرین روبن، مسی و دیگر بازیکنان که هر یک نوع حرکت خاص خودشان را دارند. البته این اختصاصی سازی و انیمیشن سازی بیشتر مختص بازیکنان خیلی خاص و محبوب است و دیگر بازیکنان که از محبوبیت کمتری برخوردار هستند، هم مانند نسخه های قبل عمل میکنند. استاندارد نبودن انیمیشن ها در این بازی براساس استانداردهای انیمیشن سازی جای تاسف دارد اما همچنان میتوان بر این قضیه تکیه کرد که این نسخه نسبت به دیگر نسخه ها بهبود یافته است. مشکل دیگر لبخند بازیکنان است که بسیار غیر واقعی جلوه میکند و زمانی که بازیکنی خنده و یا شادی میکند چهره بسیار مضحکی به صورت بازیکن نقش میبندد.

با این حساب لباس های بازیکنان، زمین بازی و وضیعت آب و هوا تغییرات و بهینه سازی های خاص خود را داشته اند و نسبت به دیگر نسخه ها بهتر شده اند.

PES2016_weather_02

بخش UI یا همان رابط کاربری و منوهای بازی تغییرات زیادی به جهت بهتر شدن نداشته اند و هم چنان بعضی مشکلات کوچک به چشم میخورد مثلا مرتب نبودن بعضی از متن ها در صفحه تغییر تاکتیک تیمی.

یکی دیگر از مشکلات بازی خطاهایی است که هر چند سنگین هستند ولی از سوی داور بازی خطایی گرفته نمیشود در حالی که در بازی واقعی شاید آن خطا حتی کارت قرمز بگیرد. توپ بازی هم که به گفته سازندگان در این نسخه از نظر حرکت فیزیکی بهتر شده است، بعضی مواقع در هنگام شوت زدن به شکل عجیبی حرکت میکند. تکل زدن بر روی بازیکنان مطرح مثلا مسی تاثیر کمی دارد و این خود میتواند در هنگام بازی کردن مشکل ساز شود. حرکت راه رفتن بازیکنان و نگه داشتن توپ در دست همچنان غیر طبیعی است که البته این مشکل در بعضی کنسول ها دیده شده است.

اما با توجه به زیبایی بازی میتوان از این مشکلات چشم پوشی کنیم و از بازی لذت ببریم. بازی ای که در آن به لطف هوش مصنوعی بهینه شده بازیکنان در موقعیت های مناسب در محوطه جریمه قرار میگیرند تا بتوان موقعیت های مناسبی خلق کرد، حرکت های بازیکنان به سمت محوطه جریمه بهتر و هوشمند تر شده، زمانی که هم تیمی ها در موقعیتی مناسب قرار میگیرند با نشانه دادن به بازیکن پا به توپ درخواست پاس دادن میکنند، دروازه بانان که بعضی اوقات در هنگام حمله تیم خودی از محوطه جریمه هم بیرون می آیند، تغییر تاکتیکی بازی به هنگام حمله و دفاع و دیگر بهبود ها که در هنگام بازی کردن متوجه آنها خواهید شد.

در این بازی نسخه تغییرات زیادی در mater league اتفاق افتاده، مدیریت تیم بهتر شده و طراحی آن به کلی تغییر کرده است مثلا نمایش تقویم بازی ها و اخبار همگی در یک صفحه قرار گرفته اند. سایر  لیگ ها هم مانند دیگر نسخه ها به قوت خود پا برجا هستند.

PES2016-gamescom-MasterLeagueJUV-UCL_1438752429

به طور کلی می توان نتیجه گرفت که بازی PES 2016 نسبت به دیگر نسخه ها به خصوص نسخه سال قبل بهتر شده است اما همچنان جای پیشرفت و بهتر شدن دارد امیدواریم که مشکلات ذکر شده در این مقاله در نسخه های آینده این بازی برطرف شوند.

خرید بازی PES 2016 از گیم‌پینو