در این مقاله راهنما و آموزش انتخاب بهترین هیروهای بازی دوتا 2 (Dota 2) را به صورت کامل به شما در قالب یک مقاله جامع توضیح خواهیم داد. توجه داشته باشید که این راهنما بیشتر برای مبتدیان مناسب است.

انتخاب و بازی کردن یک هیرو در Dota 2 با احتساب حدود 119 هیرو قابل انتخاب، میتواند امری بسیار چالش برانگیز باشد، حتی برای بازیکنان حرفه ای.

اما در این میان، هیروهایی هستند که مکانیک بازی ساده تری دارند و برای افراد مبتدی مناسب تر هستند.

در این مقاله ما نگاهی اجمالی به بهترین هیروهای بازی Dota 2 برای بازیکنان مبتدی می اندازیم، به این ترتیب حتی با وجود تازه کار بودن، شانس کمک به تیم خود را خواهید داشت.

در صورتی که با بازی دوتا آشنا نبوده و قصد یادگیری مفاهیم اولیه بازی را دارید به شما پیشنهادی می کنیم که مقاله زیر را قبل از شروع مطالعه این مقاله بخوانید.

 

 

فهرست مطالب

  • رول های بازی Dota 2
  • بهترین ساپورت (Ogre Magi)
  • بهترین آفلینر (Centaur Warrunner)
  • بهترین کری (Spectre)
  • بهترین جانگلر (Enigma)
  • بهترین مید ها (Kunkka) – (Lina)
  • بهترین سولوها (Timbersaw) – (Tidehunter)
  • هیرو Tiny
  • هیرو Gyrocopter
  • هیرو Sven
  • هیرو Faceless Void
  • هیرو Axe
  • هیرو Wraith King
  • هیرو Enchantress
  • نتیجه گیری

 

آشنایی با نقش ها یا رول های بازی دوتا 2

ترکیبی از ویژگی ها، توانایی ها و آیتم های یک هیرو، تعیین میکند که او چه نقشی را بازی میکند.

با این حال که این جنبه از هیرو ممکن است در یکسری شرایط خاص کاربردی باشد، ما به رول ها برای تعریف چگونگی گیم پلی و رفتار یک هیرو در بازی نیاز داریم.

در ادامه توضیحی از هر رول را برای شما عزیزان آورده ایم.

نقش Carry یا حمل کننده

این رول یکی از مهمترین و در عین حال سخت ترین رول های بازی است.

قدرت اصلی کری ها در آخر بازی مشخص میشود.

با وجود اینکه این هیروها در ایتدای بازی چندان قدرتمند نیستند اما به معنای واقعی کلمه بازی را تا انتها carry میکنند. ( Carry به معنای حمل کردن، کری ها بازی را تا انتها به دوش میکشند.)

نقش Support یا پشتیبان

هدف اصلی هیروهای ساپورت محافظت و کمک به هیروهای خودی در حالی که به جمع آوری طلا و تجربه میپردازند است.

توانایی های یک هیرو ساپورت بیشتر متمرکز بر سودمند بودن آن است و کمتر مربوط به دمیج زدن هیروهای حریف. برای مثال، این هیروها معمولا دارای قابلیت احیای تیم خود و از کار انداختن هیروهای های دشمن هستند.

نقش Mid سولو

لین مید را همیشه یک هیرو به صورت سولو (تنها) بازی میکند.

به طور ذاتی این لین بازیکنانی با توانایی درک لحظه ای شرایط بازی و مسلط به مکانیک های رایج و کاربردی را میطلبد.

در اصل نقش این رول در بازی، آسیب رسانی به تیم مقابل و سایر لین ها بدون کشته شدن است.

 

نقش آفلین Offlane سولو

بهترین هیروها برای آفلین، هیروهایی بوده که دارای قابلیت فرار خوب و یا ماندگاری بالا در این لین هستند.

این هیروها معمولا نقش آغازگر یک مبارزه را دارند و با دوام بودن آنها در لین امری رایج است.

یک آفلینر در اغلب موارد به تنهایی باید در مقابل کری و ساپورت حریف بازی کند. نقش اصلی او پایداری در مقابل حملات ساپورت حریف و ایجاد اختلال در فارم کردن کری دشمن است.

اگر شرایط بازی مهیا باشد اولویت فارم کردن او نسبت به ساپورت های تیم بیشتر است.

دومین رول ساپورت که در بیشتر موارد آفلینر را همراهی میکند میتواند به اصطلاح رومر بوده و بین لین ها در گردش باشد.

گاهی نیز هر دو ساپورت در لین، کری را همراهی میکنند تا کری بتواند راحت تر فارم کند.

 

بهترین ساپورت – Ogre Magi

Ogre Magi dota 2

این هیرو با دوام که دارای 8 آرمور است، میتواند بسیار خطرناک باشد. HP فراوان به او این امکان را میدهد که در دقایق ابتدایی بازی در مقابل حمله هر هیرویی مقاوم باشد.

از لحاظ مکانیکی هیرو بسیار ساده ای بوده و برای تاثیرگذاری به طلا و تجربه بالایی نیاز ندارد. در دقایق ابتدایی میتواند به کری خود به خوبی کمک کند.

اگر بتوانید کمی طلا جمع کرده و یک آیتم که دارای لول است خریداری کنید، توانایی آن آیتم بخاطر آلتیمیت این هیرو که Multicast نام دارد 2 تا 4 برابر قوی تر میشود.

شما میتوانید با آیتم Hand of Midas از چند کریپ به طور همزمان طلا بدست بیاورید یا با آیتم Spirit Vessel دمیج بر ثانیه بسیار زیادی به دشمن بزنید و حتی با آیتم Scythe of Vyse هیرو دشمن را برای مدت طولانی به یک موجود بی خطر تبدیل کنید!

این هیرو تقریبا در هر شرایطی یک انتخاب خوب بشمار میرود. به همین دلیل همیشه این هیرو دو سر را در خاطر داشته باشید چرا که در هر حالتی میتوان به توانایی های او اعتماد کرد.

 

بهترین آفلینر – Centaur Warrunner

Centaur Warrunner dota 2

این هیرو که یک تانک و اینیشیِیت (هیروهایی که برای آغاز یک فایت گروهی بسیار مناسب اند.) کلاسیک است، از زمانی که آلتیمیت او تغییر کرد توانست به جمع بهترین هیروهای هر لیستی بپیوندد.

بخاطر قابلیت Retaliate و افزایش Strength قابل توجه در هر لول، این هیرو میتواند حمله هر کری در اوایل بازی را به راحتی دفع کند.

اگر که او نقطه ضعفی در دشمن خود مشاهده کند، میتواند با قابلیت های Double Edge و اِستان Stun به معنی گیج کردن (حالتی که هیرو دشمن ثابت مانده و نمیتواند کاری انجام دهد.) بلند مدت خود که Hood Stomp نام دارد، به او حمله ور شود.

همچنین زمانی که به برهه ای از بازی که مبارزات گروهی به وقوع میپیوندد وارد شود، این هیرو با آلتیمیت خود که سرعت ناگهانی زیادی به یاران او میدهد، آنها را قادر میسازد که هر مبارزه ای را آغاز و یا به آن پایان دهند.

 

بهترین کری – Spectre

Spectre هیرو بازی دوتا 2

Spectre همیشه در انتهای بازی با مرگ غیرقابل پیشگیری شناخته میشد، حتی در دوران بازی DoTA 1. با وجود ضعف او در دقایق ابتدایی بازی، این هیرو تقریبا در تمامی بازی هایی که بیش از 40 دقیقه طول کشیده اند را پیروز بوده است.

قابلیت Dispersion این هیرو به او ماندگاری بالایی میبخشد و او را قادر میسازد که با آیتم هایی که به او HP، آرمور و دمیج بلاک میدهند، دمیج زیادی به دشمن وارد کند.

با کمک آلتیمیت خود که Haunt نام دارد، او میتواند به هر هیروی دشمن بر روی نقشه تلپورت کند، حتی زمانی که به تازگی Buyback کرده است.

به همین علت است که این هیرو نیازی به تعقیب کردن حریف برای کشتن ندارد.

همچنین اگر آیتم Aghanim را برای او خریداری کنید، قابلیتی اضافه میشود که حتی درحالی که آلتیمیت او در cooldown قرار دارد، میتواند به دشمن خود نزدیک تر شود.

 

بهترین جانگلر – Enigma

Enigma هیرو بازی Dota 2

با این که درحال حاضر وجود یک هیرو جانگلر شانس پیروزی تیم را به مقدار کمی افزایش میدهد، اما هیرو Enigma در این مورد یک استثنا به شمار میرود.

به واسطه داشتن قابلیت Demonic Conversion، او میتواند یک کریپ را به 3 تکه کوچک از خود تبدیل کند.

این توانایی امکان آن را میدهد که در جانگل بدون از دست دادن HP به فارم کردن بپردازد.

به علت آنکه Enigma با فارم کردن در جنگل تجربه و طلا بسیاری را بدست می آورد، به او اجازه میدهد که آلتیمیت خود را که قابلیت بسیار قدرتمندی برای پیروزی در بازی است را به نحو احسن استفاده کند.

با همه این اوصاف، این هیرو حتی بدون آلتیمیت خود هم هیرو سودمندی است.

برای مثال او میتواند آیتم هایی مانند Mekansm و Guardian Greaves را بدست آورد که تیم خود را بهتر ساپورت کند.

 

بهترین میدها – Mid

هیرو Kunkka

Kunkka دوتا 2

کونکا یک هیرو قابل اتکا و انعطاف پذیر است که میتواند در مقابل حمله اغلب هیروهای مید مقاومت کند.

قابلیت های کمبو این هیرو در ابتدا بازی بسیار قدرتمند است و زمانی که بازی به انتها میرسد، او به یک کری سرسخت تبدیل میشود.

قابلیت Tidebringer به این هیرو دمیج چندبرابر در یک AOE وسیع را میدهد، درحالی که قابلیت Torrent و آلتیمیت Ghost Ship به او توانایی حمله همزمان به چند هیرو را میدهد.

برخلاف بسیاری از هیروها مکانیزم بازی این هیرو با گذر زمان راحت تر میشود.

در دقایق ابتدایی بازیکن باید روی اجرای دقیق قابلیت های خود تمرکز کند اما در انتها بازی بدست آوردن دو آیتم Daedalus و کشتن دشمنان با یک ضربه کار بسیار آسانتری خواهد بود.

 

Lina هیرو سولو مید Solo Mid

لینا هیرو بازی دوتا 2

لینا یک نیوکر (هیرویی با مجیک دمیج ناگهانی بالا) عالی و یک هیرو قدرتمند در لین است که در دمیج زدن به حریف در طول بازی مهارت دارد. اگر میخواهید که مید لین قوی ای داشته باشید لینا یک گزینه مناسب است.

این هیرو میتواند در ابتدای بازی بیشتر هیروهای حساس را از بین ببرد و با آلتیمیت خود Laguna Blade، دمیج بسیار زیادی را به دشمنان وارد کند.

در مراحل انتهایی بازی قابلیت سوم او یعنی Fiery Soul به او دمیج حمله زیاد و سرعت حمله بالا میبخشد.

 

Timbersaw بهترین سولو

Timbersaw

مهم نیست که این هیرو را کجا و در چه شرایطی قرار دهید، زیرا دور کردن و ترساندن او در هر شرایطی سخت خواهد بود.

این امر به سبب قابلیت Reactive Armor است که آرمور و بازیابی HP خیلی زیادی به او میدهد.

این پایداری کار را برای هر هیرویی و در هر لینی مشکل ساز خواهد بود.

نکته اصلی برای موثر بازی کردن این هیرو، جایگیری درست آن است. به علت توانایی های ذکر شده این هیرو بهتر است به صورت سولو بازی شود.

 

Tidehunter – بهترین سولو آفلین

Tidehunter dota 2

اگر از فشردن کلیدهای بسیار به طور مداوم خسته شدید، بی شک باید به سراغ این هیرو بروید. در مقابل برخی از هیروها، میتوان گفت که او تقریبا غیر قابل کشتن است.

قابلیت Kraken Shell این امکان را به او میدهد که با بلاک کردن بخشی از دمیج حمله هیروها، به حمله ساپورت ها در لین توجهی نکرده و مشغول فارم خود باشد.

به علاوه قابلیت Anchor Smash با کم کردن دمیج کری دشمن، به او اجازه فارم کردن را نمیدهد.

تایدهانتر در مراحل پایان بازی نیز به کمک آلتیمیت خود که Ravage نام دارد، میتواند در محدوده بسیار بزرگی از اطراف خود هیروهای دشمن را برای مدت قابل توجهی اِستان کند.

همچنین تلنت لول 25 که 250 دمیج به او میدهد، عملا او را به یک کری در اواخر بازی تبدیل میکند.

به همین دلایل هم گاهی این هیرو در لین مید بازی میشود که طلا و تجربه بیشتری را جمع آوری کند.

مثال بارز این اتفاق را در مسابقات اینترنشنال مشاهده کردیم.

 

هیرو Tiny

هیرو تاینی در بازی دوتا 2

هیرو تاینی همیشه یک انتخاب غیرمعمول برای بازیکنان بود تا زمانیکه در پچ 7.22 آپگرید Aghanim او به کلی تغییر کرد و بطور ناگهانی این هیرو در مسابقات اینترنشنال 2019 به یکی از پرطرفدارترین هیروهای مید تبدیل شد.

شرکت Valve نقطه ضعف های چشمگیر او را کاهش داد و حالا تاینی به یک هیرو مفید در بازی مبدل شده است.

این هیرو با داشتن یک قابلیت دمیج AOE  و یک اِستان خوب در فایت های 5 به 5 و حتی فایت های تکی بسیار موثر عمل میکند.

مناسب در شرایطی که:

– تیم شما دارای یک کری قدرتمند در ابتدا و اواسط بازی است: Gyrocopter، Sven، Bristleback.

تاینی به دلیل دمیج ناگهانی بالا میتواند به سرعت در تمام نقاط نقشه موثر باشد و اگر کری تیم نیز در ابتدا بازی موفق عمل کند، احتمال تمام کردن بازی در حدود 20 دقیقه امری دور از ذهن نخواهد بود.

– هیروهایی که باف های فیزیکال به شما میدهند میتوانند در بهتر کردن حمله AOE تاینی که بسیار قدرتمند است به شما کمک فراوانی کنند.

قابلیت هایی مانند Empower هیرو Magnus و قابلیت Bloodlust هیرو Ogre magi بسیار موثر هستند.

– قابلیت های تاثیرگذار جمعی مانند Chronosphere، Black Hole و Ravage میتوانند به هیرو تاینی که دارای قابلیت Tree Volley است و آیتم Aghanim را نیز به همراه دارد، کمک کنند که تیم فایت ها را به راحتی پیروز شود.

 

نامناسب در برابر:

– Kunkka، Lifestealer، Ember Spirit و هر هیرویی که قابلیت فرار و یا مقاومت در برابر مجیک دمیج بالا دارد.

دمیج ناگهانی تاینی که بزرگترین مزیت او است کافی نخواهد بود.

– ساپورت هایی که میتوانند یار خود را نجات دهند مانند Winter Wyvern، Abbadon و Dazzle.

تاینی تنها زمانی موثر است که بتواند با دمیج بسیار خود هیروهای ضعیف را به سرعت از بین ببرد، اما اگر تیم حریف دارای ساپورت هایی است که میتوانند تیم خود را نجات دهند، دلیلی برای انتخاب تاینی وجود ندارد.

 

مناسب در برابر:

– هیروهایی که در ابتدای بازی بسیار ضعیف هستند مانند Anti-mage، Terrorblade و Faceless Void.

زمانی که کری های حریف که تنها در انتهای بازی موثر هستند درحال فارم کردن میباشند، تاینی میتواند پوش کرده و Ancient آنها را نابود کند.

– هیروهایی که در لین دمیج حمله کمی دارند مانند Invoker و Alchemist.

تاینی به علت قابلیت Tree Grab دمیج حمله بالایی داشته و میتواند به طور همزمان هم فارم کرده و هم باعث اختلال در فارم حریف شود.

 

توانایی ها:

Tree Grab: برای لست هیت کردن و حمله های فیزیکی AOE بسیار کاربردی است. قبل ها این توانایی بخشی از آپگرید آیتم Aghanim به شمار میرفت اما حالا بخشی از قابلیت های پایه این هیرو میباشد.

Toss: این قابلیت مشهور تاینی به او جازه میدهد که با پرتاب کردن یونیت ها بر روی آنان به آنها دمیج وارد کند. شما میتواند اینیشیِیتور خود به میان دشمن و یا یک هیرو دشمن را به میان یاران خود پرتاب کنید.

Tree Volley: این قابلیت با خرید آیتم Aghanim Scepter فعال میشود. اگر شما دارای یک Daedalus کامل باشید میتوانید تیم حریف را در محدوده 1500AOE با حملات کریتیکال به طور کامل نابود کنید! ساپورت های حریف با پرتاب 2 یا 3 درخت از بین خواهند رفت.

 

آیتم های پیشنهادی:

Blink Dagger: اولین آیتم بعد از خرید کفش، نکته اصلی در دقایق ابتدایی بازی توانایی تحرک بالا است.

Echo Sabre: تاینی دمیج حمله زیادی دارد اما نقطه ضعف او سرعت حمله پایین او است.

با کمک این آیتم تاینی میتواند دو بار پشت سر هم حمله کند که برای دمیج ناگهانی او بسیار موثر است.

Aghanim Scepter: خرید این آیتم جدایی ناپذیر به عنوان سومین آیتم کار بسیار هوشمندانه ای است.

داشتن این آیتم توسط تاینی به تنهایی برای دشمنان شما وحشت آور خواهد بود.

Daedalus: اگر دمیج حمله بالا برای شما کافی نیست، بهتر است برای کریتیکال کردن حملات خود از این آیتم استفاده کنید.

Assault Cuirass یا Black King Bar: آیتم هایی که باعث ماندگاری و زنده ماندن شما میشود.

اگر در ابتدا بازی در فایت های جمعی به سرعت میمیرید بهتر است سراغ آیتم Black King Bar بروید.

 

هیرو Gyrocopter

Gyrocopter دوتا 2

هیرو جایروکاپتر که همیشه در تورنومنت ها جزو پرطرفدارترین انتخاب ها بود، مدتی این جایگاه را از دست داده و سپس در یک رول جدید به مسابقات اینترنشنال 2019 بازگشت، یک هیرو مید مقتدر که در ابتدا و اواسط بازی نیز به واسطه کمبو قابلیت هایش که دمیج زیادی میدهد بسیار عالی عمل میکند.

در دقایق پایانی نیز به وسیله یک Aghanim و حمله AOE قدرتمند، تاثیر خود را از دست نمیدهد.

مناسب در شرایطی که:

-قابلیت های کمبو دسته جمعی مانند Tidehunter ، Sand King و Enigma. جایروکاپتر در همه مراحل بازی AOEهای نیرومندی دارد.

در ابتدا بازی AOE مجیک دمیج و در انتها بازی AOE فیزیک دمیج.

این هیرو زمانی به بهترین نحو عمل میکند که با هیروهای دیگری که در نبرد 5به5 تخصص دارند انتخاب شود.

-هیروهای Venomancer، Chen و Dazzle کری، زمانی که با هیروهای دیگری که در ابتدای بازی قدرتمند هستند انتخاب شوند سبب پیروزی شما در دقایق ابتدایی بازی خواهند شد.

-در اینجا  نیاز است که نامی از هیرو IO به عنوان بهترین یار جایروکاپتر برده شود.

از زمان پیروزی تیم Alliance در مسابقات اینترنشنال 2013 تا الان و مسابقات اینترنشنال 2019 که یک کمبو جدید از این دو هیرو به نمایش در آمد، IO در رول کری و جایرو در رول مید!

نامناسب در برابر:

– هیروهای تانک و یا آنهایی که قابلیت فرار بسیاری دارند، مانند Tiny، Kunkka و Ember Spirit.

این هیروها در ابتدا بازی در مقابل کمبو قابلیت های شما مقاومت کرده و حتی میتوانند جواب آن را بدهند.

– کری هایی که در انتها بازی بسیار قدرتمند هستند مانند Sven و Lifestealer. در حالی که جایرو در انتهای بازی دمیج تک نفره پایینی وارد میکند اما این مورد در این نوع از هیروها کاملا متفاوت است.

به علاوه توانایی تانک بودن آنها باعث میشود که جایروکاپتر در انتها بازی در مقابل آنان حرفی برای گفتن نداشته باشد.

مناسب در برابر:

– کری هایی که در ابتدای بازی ضعف های بسیاری دارند مانند Terrorblade و Medusa.

جایروکاپتر قبل از آنکه آنها به طلا و تحربه زیادی دست یابند بازی را به اتمام میرساند.

– هیروهایی که یونیت احضار میکنند و یا ایلوژن(کپی) میسازند و هیرو Meepo.

به طور کل هر هیرویی که به دمیج AOE حساس باشد.

 

توانایی ها:

Rocket Barrage: باعث بهترشدن توانایی جنگیدن جایرو میشود. این قابلیت زمانی که فعال شود تعداد زیادی راکت را به نزدیک ترین دشمن پرتاب میکند.

Homing Missile: این قابلیت برای تعقیب هیروهایی که سرعت بالایی در فرار دارند بسیار مناسب است.

موشک هنگام برخورد هدف را اِستان کرده و به او دمیج وارد میکند.

Flak Cannon: بهترین قابلیت برای انتها بازی که به هر دشمنی که در دیدرس باشد به طور همزمان حمله میکند.

در دقایق پایانی خریدن یک آیتم Rapier و فشردن کلید E مساوی است با گرفتن Rampage!

 

آیتم های پیشنهادی:

Black King Bar: با وجود آنکه نیازی به خرید این آیتم به عنوان اولین آیتم نیست اما در نهایت خرید آن برای در امان ماندن از مجیک دمیج دشمنان الزامی است.

Satanic: به این سبب خریداری میشود تا جایرو را در انتها بازی با دوام تر و تانک تر کند، همچنین افزایش کمی به دمیج میدهد.

Butterfly: باعث افزایش دمیج و توانایی Evasion(درصدی از حملات حریف به شما اصابت نمیکند) میشود.

توانایی Evasion جایرو را قادر میسازد که با کری های قدرتمند تر مبارزه کند.

Monkey King Bar: این آیتم زمانی استفاده میشود که هیرو یا هیروهای دشمن از به صورت طبیعی یا به وسیله آیتم دارا Evasion هستند.

Aghanim: اگر زمانی بازیکنان به دلیل سراغ آیتم های Skadi و Manta میرفتند، حال این آیتم ها جای خود را به Aghanim داده اند.

به علاوه آپگرید، این آیتم دمیج بر ثانیه را نیز افزایش میدهد.

 

هیرو Sven

Sven در بازی دوتا 2

اسون را میتوان نماد زورمندی و قدرت زور و بازو در Dota دانست.

دمیج فیزیک AOE که به مقدار وحشتناکی زیاد است به اضافه چندین قابلیت متوسط دیگر او را به هیرویی تبدیل کرده که با وجود مکانیک های ساده، اگر به اندازه کافی فارم کند به یکی از قوی ترین کری های بازی تبدیل میشود.

مناسب در شرایطی که:

-هیروهایی که قابلیت های دسته جمعی قدرتمندی برای کنترل حریف دارند مانند Tidehunter، Enigma و Magnus.

درحالی که اسون مشکلی در نابودی دشمنان ندارد، برای تعقیب آنها هیرو مناسبی نیست و به هیروهایی نیاز دارد که ضعف در سرعت پایین حمله و حرکت او را جبران کنند.

نامناسب در برابر:

هیروهایی که سرعت زیادی دارند مانند Weaver، Storm Spirit، Ember Spirit و Morphling. هیروهای سریع میتوانند برای اسون مشکل ساز شوند.

 

مناسب در برابر:

هیروهایی مانند Gyrocopter، Drow Ranger و Tiny که سبک بازی آنها ایستادن و حمله مستقیم است در مقابل اسون بسیار آسیب پذیرند.

 

توانایی ها:

Storm Hammer: نیرویی را پرتاب میکند که هنگام برخورد با هدف و یونیت های اطراف آن دمیج خورده و اِستان میشوند.

اگر Aghanim را خریداری کنید اسون به همراه این نیرو پرتاب شده و به هدف میرسد.

Great Cleave: درصدی از دمیج حمله به صورت شعاعی وارد میشود.

Warcry: به اسون و یارانش افزایش سرعت حرکت، دمیج و آرمور میدهد.

God’s Strength: دمیج و strength بسیار زیادی به اسون میدهد.

 

آیتم های پیشنهادی:

Blink Dagger: به اسون قابلیت تحرک زیادی میدهد. اگر اسون نتواند تحرک زیادی داشته باشد هیچ تاثیری در بازی نخواهد داشت.

Black King Bar: به طور معمول اسون در فایت ها هدف بسیاری از قابلیت های مختل کننده است که محافظت در برابر آنان میتواند سودمند باشد.

Daedalus: دمیج فراوان این آیتم باعث میشود که اسون بعضی از هیروها را تنها با چند ضربه نابود کند.

Assault Cuirass یا Satanic: این آیتم ها دوام اسون در برابر دمیج را بیشتر کرده و به او نیز افزایش دمیج میدهند، در دقایق انتهایی بازی این آیتم ها بسیار کاربردی هستند.

Monkey King Bar: این آیتم نقطه قوت دشمنانی که Evasion داشته باشند را از آنها میگیرد.

 

هیرو Faceless Void

هیرو Faceless Void در بازی دوتا 2

این هیرو یکی از محبوب ترین هیروهای مسابقات اینترنشنال 2019 بود.

در ابتدا بازی هیرو بسیار ضعیفی است اما با گذشت زمان و خرید آیتم به قدری قدرتمند میشود که میتواند یک بازی باخته را با متوقف کردن زمان و حذف دشمنانش تبدیل به یک برد کند!

 

مناسب در شرایطی که:

هیروهایی در تیم دارید که تا اواخر بازی میتوانند در برابر دشمن دوام آورده و بازی را از دست ندهند.

مید هایی مانند Lina، Kunkka و Tiny به علاوه ساپورت های توانمندی مانند Ogre Magi، Crystal Maiden و Bane.

 

نامناسب در برابر:

– هیروهای ساپورتی که میتوانند قربانی های آلتیمیت ووید یعنی Chronosphere را نجات دهند مانند Winter Wyvern، Dazzle و Shadow Demon.

– هیروهایی که تانک بوده و در ابتدا بازی را کنترل میکنند. مانند Axe، Sven، Kunkka، Lifestealer و Lycan.

 

مناسب در برابر:

هیروهای حساس مانند Sniper، Drow Ranger، Tinker و در انتها گیم هر کری ای در بازی اگر به آلتیمیت ووید وارد شود به طور عملی هیچ کاری از او ساخته نیست.

 

توانایی ها:

Time Walk: به سرعت به محل مورد نظر حرکت کرده و دمیج دریافت شده در 2ثانیه قبل را حذف میکند.

Time Dilation: موجی آزاد میکند که در آن محدوده cooldown قابلیت های دشمنان را فزایش داده و سرعت حرکت و سرعت حمله آنان را کاهش میدهد.

Time Lock: ووید دو حمله پشت سر هم به دشمن مورد نظر کرده و او برای مدت کوتاهی در زمان قفل (stun) میشود.

Chronosphere: یک دایره پدید آورده که دشمنانی که در آن باشند در زمان متوقف شده و ووید نیز سرعت حرکت زیادی دریافت میکند و میتواند به دشمنان بی دفاع خود در آن دایره آزادانه حمله کند.

 

آیتم های پیشنهادی:

Mask of Madness: با فعال شدن سرعت حمله بالایی به ووید میدهد که در نتیجه شانس فعال شدن قابلیت Time Lock بیشتر میشود.

Diffusal Blade: یک آیتم عالی برای افزایش دمیج و نابود کردن مانا دشمنان.

Butterfly: به ووید Evasion داده تا تانک تر شود؛ دمیج و سرعت حمله او را نیز افزایش میدهد که در Chronosphere بسیار به کار او می آید.

Monkey King Bar: آیتم مناسب در برابر دشمنانی که Evasion داشته باشند، به وسیله آن ووید دمیج خود را به واسطه Evasion دشمن از دست نمیدهد.

Black King Bar: این آیتم به ووید کمک میکند که در حالی که در آلتیمیت خود به دشمنان حمله میکند توسط ساپورت های تیم دشمن مختل نشود.

 

هیروی Axe

هیرو Axe

اکس یک هیرو خونخوار است که با قابلیت های مختل کننده اش که از مقاومت جادویی و BKB نیز میگذرد، میتواند برای دشمنان خود بسیار خطرناک باشد.

مکانیک بازی اکس مهارت چندانی نمیطلبد اما با این وجود بسیار در بازی موثر است به خصوص در برابر بازیکنان مبتدی.

 

مناسب در شرایطی که:

نمیتوان گفت که چه هیرویی با اکس بهتر عمل میکند چون در واقعیت اکس در کنار هر هیرویی خوب عمل میکند.

معمولا در نقش یک اینیشیِیتور بازی میشود و به همین سبب میتواند برای هیروهایی مانند Enigma، Void و Invoker برای اجرای راحت تر و دقیق تر قابلیت های آنان کمک بزرگی باشد.

همچنین اکس میتواند با ثابت نگه داشتن دشمن، به هیروهایی مانند  Lifestealer، Sven و Ursa نیز کمک قراوانی بکند.

 

نامناسب در برابر:

با وجود Strength زیادی که دارد اکس در مقابل هیروهایی که برای نابود کردن تانک ها ساخته شده اند، مانند Lifestealer و ursa ضعیف است.

 

مناسب در برابر:

کری هایی که باید در فاصله نزدیک بازی کنند مانند Slark، Void و Anti-mage

 

توانایی ها:

Berserker’s Call: دشمنان مجبور میشوند که به اکس حمله کنند اما قادر به استفاده از آیتم ها و قابلیت های خود نیستند.

همچنین اکس در زمان فعال بودن این قابلیت آرمور زیادی دریافت میکند.

Battle Hunger: طلسمی روی هیرو دشمن انداخته که سرعت حرکت او را کند کرده و به او دمیج بر ثانیه وارد میکند تا زمانی که دشمن یک هیرو یا یک کریپ را بکشد و یا زمان طلسم به پایان برسد.

Counter Helix: زمانی که اکس مورد حمله قرار میگیرد درصدی احتمال دارد که ضدحمله کرده و به دشمنان اطراف خود دمیج pure وارد کند.

Culling Blade: زمانی که HP دشمن از یک حد معینی کمتر شود اکس میتواند با این قابلیت او را به طور ناگهانی بکشد.

 

آیتم های پیشنهادی:

Blink Dagger: این آیتم به او این توانایی را میدهد که برای تیم خود اینیشیِیت کند و یا اگر تیم حریف زودتر اینکار را انجام دادند به آنها ضدحمله کند.

درواقع اکس هیرویی است که همیشه در وسط میدان نبرد قرار دارد.

Crimson Guard: اکس را در مقابل حمله فیزیکی مقاوم تر کرده و در نتیجه او بسیار تانک میشود. این آیتم در مقابل هیروهای اتو اتک بسیار موثر است.

Blade Mail: یکی از آیتم های کلیدی این هیرو که فواید بسیاری دارد.

آرمور بیشتری به اکس میدهد و این توانایی را به او میدهد که تمام دمیجی را که دریافت میکند به دشمن برگشت دهد.

این آیتم این امکان را فراهم میکند که اکس در انتها بازی تک نفره کری دشمن را از بین ببرد!

Heart of Tarrasque: HP بسیار زیادی به اکس میدهد و سرعت احیا او به قدری افزایش میابد که میتواند پس از چندثانیه دوباره به میدان نبرد بازگردد.

Shiva’s Guard: آرمور و Intelligence به هیرو اضافه میکند. قابلیت فعالی دارد که میتوان به وسیله آن سرعت دشمنان را در یک محدوده بزرگ کاهش داد.

 

هیرو Wraith King

Wraith King hero dota 2

همیشه داشتن دو جان بهتر از یکی است! به همین دلیل است که از همان ابتدا این هیرو به یک انتخاب محبوب میان بازیکنان حرفه و آماتور تبدیل گشت.

این هیرو دارای مکانیک های ساده ای میباشد. به طور میانگین دارای 1.5 قابلیت فعال است که با Dota 1 فرق چندانی ندارد.

در آن زمان 3تا از قابلیت های او به طور passive (به شکل غیرمستقیم/اتوماتیک فعال) بود.

علارغم طراحی غیرحرفه ای این هیرو یک کری خطرناک است و گاهی نیز در رول آفلین بازی میشود.

 

مناسب در شرایطی که:

رِیث کینگ هیرویی است که چندان به هیروهای دیگر وابسته نیست و نیازی به ساپورت مداوم ندارد.

به همین علت ساپورت هایی که سبک Buffer و مختل کننده را دارند مانند Ogre Magi و Vengeful Spirit میتوانند برای او مفید باشند.

به علاوه هر کری ای که از نوع فیزیکی بوده و بتواند به خوبی از قابلیت Vampiric Aura این هیرو استفاده کند گزینه مناسبی است.

 

نامناسب در برابر:

سه هیرو کری Lifestealer، Ursa و Sven که دمیج تکی زیادی داشته و میتوانند در مقبل حملات ریث کینگ مقاومت کنند میتوانند در مقابل او بسیار خطرناک باشند.

 

مناسب در برابر:

اصلی ترین توانایی ریث کینگ زنده شدن دوباره او پس از مرگ است که این توانایی، هیروهایی که برای کشتن روی آلتیمیت خود بسیار حساب میکنند را مختل کرده و کار را برای آنان سخت میکند.

 

توانایی ها:

Wraithfire Blast: آتشی را پرتاب میکند که پس از برخورد دشمن را اِستان میکند و دمیج پایه ای را اعمال کرده و سپس دمیج بر ثانیه به او وارد میکند.

Vampiric Aura: زمانی که ریث کینگ و یارانش به دشمنان خود حمله فیزیکی میکنند، درصدی از آن دمیج را در قالب HP به آنان میدهد.

Mortal Strike: درصدی احتمال دارد که ریث کینگ دمیج چندبرابری را با حمله هایش وارد کند.

همچنین با کشتن هر 2 دشمن (از هر نوع) یک شارژ به او میدهد که پس از فعال کردن این قابلیت به تعداد شارژها اسکلت هایی را آزاد میکند که به نزدیک ترین دشمن حمله میکنند و پس از مردن یک بار دیگر زنده  میشوند.

Reincarnation: ریث کینگ پس از مردن سرعت دشمنان را در اطراف محل مرگ کم کرده و دوباره با HP و مانا کامل زنده میشود.

 

آیتم های پیشنهادی:

Blink Dagger: این آیتم ضعف های حرکتی این هیرو را جبران میکند و باعث میشوند که او به صورت موثرتری به تعقیب دشمنان خود بپردازد.

همچنین در هنگام دوباره زنده شدن ریث کینگ امکان فرار را برای او محیا میکند.

Radiance: درحالی که شاید ریث کینگ در وارد کردن دمیج بسیار خوب عمل نکند، اما از نظر استقامتی و تانک بودن هیرو بسیار مقاومی است که در نتیجه در هنگام فایت ها دشمنان در ابتدا او را نادیده گرفته و اگر ریث کینگ دارا آیتم Radiance باشد، این امر در دراز مدت مساوی است با وارد کردن دمیج زیاد بر ثانیه.

Assault Cuirass: مضاعف بر استقامت زیادی که با این آیتم دریافت میکند، دمیج مفید ریث کینگ، اسکلت های او و یارانش را نیز افزایش میدهد.

Black King Bar: حتی سرسخت ترین هیروها نیز به BKB برای مقاومت در برابر قابلیت های مختل کننده و از بین برنده مانا نیاز دارند.

Monkey King Bar یا Abyssal Blade: هردو این آیتم ها دمیج زیادی به هیرو میدهد اما کاربرد آن ها در شرایط مختلف متفاوت است.

 

هیرو Enchantress

قهرمان دوتا 2 Enchantress

درحالی که شاید این هیرو ضعیف و بی خطر به نظر برسد، اما در فایت ها در مقابل هیروهایی که دمیج فیزیکی دارند، عملا شکست ناپذیر است.

علاوه بر این زمانی که با آیتم های درستی مجهز شود تبدیل به یک توپخانه متحرک شده که در دقایق پایانی بازی دمیج pure بسیار زیادی را وارد میکند.

 

مناسب در شرایطی که:

از آنجایی که اینچَنترِس هیرویی است که از فواصل دور حمله میکند، نیاز به یک تانک اینیشیِیتور دارد که این کار را برای او انجام دهد.

این سبک هیروها حواس حریف را نیز از اینچنترس پرت میکنند. هیروهایی مانند Centaur و Axe.

همچنین به دلیل افزایش strength متوسطی که این هیرو در هر لول دریافت میکند، هیروهایی که او را احیا و نجات دهند نیز بسیار کاربردی خواهند بود، مانند Dazzle و Wintern Wyvern.

 

نامناسب در برابر:

با وجود توانایی Untouchable که اینچنترس را در برابر دمیج فیزیکی محافظت میکند، اما او همچنان در مقابل هیروهایی که دمیج مجیک فراوانی دارند بسیاز آسیب پذیر است، مانند Lina، Tiny، Zeus و Lion.

درعین حال باید این نکته را نیز مد نظر داشت که این هیرو در مقابل هیروهایی که دمیج فیزیکی ناگهانی دارند میتواند حساس باشد و احتمال آنکه حتی با یک ضربه این هیروها کشته شود وجود دارد، مانند Phantom Assassin، Sven و Templar Assassin.

 

مناسب در برابر:

اینچنترس تقریبا میتواند از پس هر هیرویی بر بیاید، تا زمانی که زنده باشد.

او میتواند مقدار قابل توجهی دمیج به دشمنان خود وارد کند مگر آنکه تحت تمرکز حملات دشمن بوده و یا به دلیل خطر توانایی پیشروی به سوی دشمن را نداشته باشد.

باید توجه داشت که دمیج pure او تهدیدی است برای هیروهایی با آرمور بالا، مانند Timbersaw، Terrorblade و Dragon Knight.

 

توانایی ها:

Impetus: دمیج pure به حملات معمولی اضافه میکند که هر چه فاصله بین شما و دشمنتان بیشتر باشد دمیج آن متقابلا بیشتر خواهد بود.

Enchant: اگر این قابلیت را بر روی یک کریپ بزنید کنترل آن کریپ را بدست خواهید گرفت.

اما اگر یک هیرو باشد، سرعت او کاهش پیدا کرده و یک Dispel ساده به او میدهد.

Nature’s Attendants: این قابلیت اینچنترس و یارانش را احیا میکند. هدف ها به صورت رندوم انتخاب میشوند.

Untouchable: این قابلیت سبب میشود که هر هیرویی هر زمان قصد حمله به اینچنترس را داشته باشد کند شده و حتی چند ثانیه پس از خاتمه دادن حمله این کاهش سرعت باقی میماند.

 

آیتم های پیشنهادی:

Hurricane Pike: این آیتم 2 کاربرد اصلی دارد.

در واقع شما را قادر میسازد که از فواصل دور به دشمن خود حمله کنید که امنیت شما را افزایش میدهد و همچنین دمیج توانایی Impetus شما که وابسته به فاصله است را نیز افزایش میدهد.

Black King Bar: این آیتم شما را در برابر حملات جادویی محافظت میکند که دقیقا همان چیزی است که اینچنترس نسبت به آن ضعف دارد.

Monkey King Bar: سبب میشود که به هیروهای دارا Evasion راحت تر دمیج وارد کنید.

 

نتیجه گیری

یادگیری مقدار زیادی از اطلاعات میتواند امری محال به نظر برسد که به همین دلیل است که یادگیری اصولی بهترین روش است.

هرگز فراموش نکنید که بازیکنان حرفه ای نیز زمانی از صفر شروع کرده اند.

اگر فهم پایه از مکانیک هیروهایی که درباره آن ها صحبت کردیم را داشته باشید تنها نیاز است که وقت کافی را برای یادگیری حرفه ای آنها صرف کرده و از بازی خود لذت ببرید.

مشخص است که تفاوت در نظرها و عقاید بین بازیکنان امری طبیعی است و هرکس ممکن است روش خاص خود برای بازی تاثیرگذار با هر یک از این هیروها را داشته باشد.