در این مطلب یک راهنمای کامل برای بازی Dota 2 از مبتدی تا حرفهای را همراه با آموزش بازی دوتا 2 و بخش های مختلف آن را تهیه کرده ایم. مطمئنا اگر گیمر تازه کار در بازی دوتا 2 هستید این آموزش بسیار برای شما آموزنده خواهد بود.
در عین حال اگر با این بازی و ترفندهای آن آشنایی های لازم را دارید باز هم ممکن است نکاتی در این مقاله بیان شود که بسیار کاربردی باشد بنابراین با ما همراه باشید.
پیدایش یک سبک جدید و شهرت Icefrog
با ظهور بازیهای رایانهای، طراحهای بازیهای ویدئویی زیادی در تلاشاند تا سبکهای پرطرفداری را با طرحهای جاهطلبانه به وجود آورند و Dota 2 نیز از این قائده مستثنا نیست.
درحالی که خیلی از بازیکنان مشتاقانه باور دارند که بازی دوتا 2 تنها یک کپی از بازی League of Legends است؛ در حقیقت این ماجرا ریشه در یک سوتعبیر بزرگ میان جامعه گیمرهای سبک MOBA دارد.
MOBA مخفف عبارت Multiplayer Online Battle Arena است.
MOBA زیرسبکی از سبک استراتژی است که در آن دو تیم از بازیکنان با هدایت یک کاراکتر و با کمک نیروهای تحت کنترل هوش مصنوعی که با یک الگو خاص مدام اسپاون میشوند و کریپ نام دارند (creep) ، باید ساختمان اصلی حریف را نابود کنند.
با وجود آنکه برای اولین بار استودیو توسعهدهنده Riot Games با انتشار بازی League of Legends توانست آن را به شکل یک سبک معرفی کند، اما به طور فنی تاریخچه این نوع گیم پلی به یک مد از بازی Warcraft III: Frozen Throne که شرکت Blizzard منتشر کرد برمیگردد و استودیو Riot Games تنها این سبک را در قالب یک پلتفرم و موتور جدید ارائه کرد.
از آنجایی که بازی league of Legends به عنوان اولین بازی در این سبک محبوبیت زیادی کسب کرد، شرکت Valve نیز تصمیم گرفت با کمک Icefrog به این عرصه وارد شود تا به موفقیت رقیب خود در این سبک دست یابد.
در آخر شیوه و رویه این دو توسعهدهنده در امر بازاریابی بود که دلیل اصلی تفاوت میان این دو بازی را رقم زد.
Riot Games شیوه مستقیم اجرایی را در مسابقات جهانی (LCS) خود پیش گرفت در حالی که Valve با شیوه اجرایی غیرمستقیم و مبنا بازیکن-محور در مسابقات خود، که بعدها پس از جایزه 1 میلیون دلاری آن The International (مسابقات بینالمللی) نام گرفت که در نوع خود بیسابقه بود.
آخرین مسابقات The International که در سال 2019 برگزار شد با سقف جوایز در حدود 34 میلیون دلار رکورد بیشترین مقدار جوایز در تاریخ بازیهای ویدیویی را شکست و تیم اول مسابقات با بیش از 15میلیون دلار برنده این مسابقات شدند.
فهرست مطالب این آموزش
- یدایش یک سبک جدید
- آشنایی با اصول پایه
- راهنمامبتدی کنترل هیرو* ها
- راهنما مبتدی کریپها و برجهای دفاعی
- توضیح مکانیکهای لِینها (Lane)
- مهارت خود را در مقابل باتهای هوش مصنوعی امتحان کنید.
- با دوستان خود بازی کنید.
- چگونه حالتهای معمولی و رقابتی را بازی کنیم؟
- اطلاعاتی که برای درست بازی کردن باید بدانید.
- تعیین یک استراتژی برای پیروزی
- نقشهای تیمی
- چگونه حرفهای شویم؟ حرفهای ها را تماشا کنید!
آموزش اصول اولیه بازی دوتا 2
یادگیری اصول پایه بازی کار چندان دشواری نیست. نابود کردن ساختمان اصلی دشمن که به اصطلاح اِینشِنت (Ancient) نام دارد قبل از آنکه تیم دشمن اِینشِنت شما را نابود کند.
دو تیم پنج نفره از بازیکنان در مقابل یکدیگر قرار گرفته و در ابتدا بازی میتوانند از بین بیش از 100 هیرو هرکدام را انتخاب کنند. هیروها به 3 دسته کلی تقسیم میشوند که هر کدام گیم پلی و مکانیک خاصی در طول بازی دارند.
1.هیروهای نیرومند و با دوام (strength) : هیروهای strength معمولا HP بیشتری داشته و تانک هستند؛ آنها همیشه جلوتر از سایر هیروها حرکت کرده و در نبردها تخریب یا دمیج بیشتری را متحمل میشوند.
2.هیروهای تند و تیز (agility) : به علت سرعت حمله بالا، پتانسیل بالایی برای وارد کردن دمیج به هیروهای حریف دارند. این هیروها باید آیتم هایی را که به آنها دمیج و سرعت بیشتری میدهد را خریداری کنند. HP این هیروها پایین است.
3.هیروهای جادو محور (intelligent) : این هیروها انواع مختلفی دارند. بعضی از آنها با استفاده از جادوهای تهاجمی خود ضربه و دمیج زیادی به دشمن وارد میکند و بعضی هم با جادوهای دفاعی و از کار انداختن قابلیتهای تیم حریف به تیم خود کمک میکنند.
هر هیرو دارای 4 قابلیت یا جادو است که قابل ارتقا هستند. قویترین قابلیت هر هیرو آلتیمِیت (Ultimate) نام دارد. این قابلیت در هر هیرو خاص بوده و یادگیری آنکه چطور به بهترین نحو باید از آن استفاده کرد کار دشواری است.
همانطور که مشاهده می کنید در قسمت پایین سمت چپ، نقشه بازی قرار دارد.
3 راه (Lane) مختلف وجود دارد که برجهای دفاعی از آنها محافظت میکنند و کریپهای تحت کنترل هوش مصنوعی از دو سمت این 3 لین به سمت مخالف یکدیگر حمله میکنند و بازیکنان باید با کمک این کریپها اینشنت حریف را نابود سازند.
کشتن کریپها به هیرو شما طلا و تجربه میدهد. از طلا برای خرید آیتمهای متنوع بازی استفاده میشود و تجربه به لولآپ کردن هیرو شما و قابلیتهایش کمک میکند. نقشه بازی همانجایی است که روند بازی جلو رفته و بازیکنان استراتژی خود را انتخاب و اجرا میکنند.
یکی از بزرگترین مشکلات این بازی آن است که نسبت به بازیکنان جدید بیرحم است.
یادگیری مکانیکهای بازی کاری بسیار دشوار است و حتی شاید غیرممکن به نظر برسد. اگر بازیکنی بخواهد رده یا رنک (Rank) خود را در بازی ارتقاع دهد مطالب تئوری زیادی برای حفظ کردن و یادگیری وجود دارد.
با این همه میتوان این ویژگی را جز جاذبههای این بازی به حساب آورد زیرا خوب بودن در آن نیازمند ذهنی توانمند است.
انسانها درگذشته و امروزه، همیشه خواستار استفاده کامل از تواناییهای ذهنی خود بودهاند.
بازی Dota 2 به قدری نیازمند توانایی محاسبات مختلف، زمانبندیها، پیشبینی، حل مسئله، کارتیمی، تئوریسازی و درک بالا است که بی دلیل نیست بسیاری از بازیکنان حرفهای آن را نابغه مینامند.
تصمیمگیری در کسری از ثانیه، زمانی که پای میلیونها دلار وسط باشد و میلیونها نفر درحال تماشای مسابقه باشند بسیار سخت بوده و بازیکنان فشار زیادی را تحمل میکنند؛ اما با این وجود تصمیم درست را گرفته و در نهایت پیروز میشوند!
یکی از دلایل محبوبیت این بازی نیز مسابقات زیبای The International و رویای تیم هایی است که هرسال به امید پیروزی وارد میدان شده و امید به دستیابی رویای دیرینه خود دارند.
شور هنگام پیروزی و احساس سخت و دردناک شکست بازیکنان و تیمهای بزرگ چیزی است که بسیاری از طرفداران بازی دوتا 2 با آن آشنایی کامل دارند.
هدف این راهنما آشنایی شما با مکانیکهای مهم بازی که دانستن آنها برای هر بازیکن مبتدی واجب است، میباشد.
یادگیری این مکانیکها باعث برتری شما نسبت به سایر بازیکنان مبتدی این بازی خواهد شد و شما را برای بازیهای رقابتی آماده خواهد کرد.
یادگیری آنها تنها نیازمند ذهنی باز و دیدگاهی مثبت از سوی شما بازیکنان عزیز است.
آموزش ابتدای کنترل هیروها و قهرمانان در بازی دوتا 2
هیروها واحدهایی هستند که توسط بازیکنان هدایت میشوند (هر بازیکن یک هیرو). در مجموع در هر بازی 10 هیرو وجود دارد. هیروها هرکدام دارای تفاوتهای عمدهای هستند و بهکارگیری هرکدام بسته به انتخاب هر شخص است.
این تصویری است از چگونگی نمایش اطلاعات هر هیرو در هرلحظه بازی.
گزینه 1- در سمت چپ نمایی از هیرو مورد نظر، به همراه لول یا سطح آن مشخص است که در این مورد لول هیرو 9 از 25 است.
با هر بار لولآپ یا افزایش سطح هیرو خود میتوانید توانایی های آن را ارتقا دهید. برای تواناییهای معمولی تا 4 لول افزایش و توانایی اصلی یا ultimate هیرو تا 3 لول قابل افزایش است.
نکته مهم درمورد ultimate آن است که تنها از لول های 6، 12 و 18 میتوانید لول آن را افزایش دهید.
تواناییها برای استفاده نیازمند به مانا یا MP هستند و بین زمان استفاده تا زمانی که مجددا قابل استفاده باشند وقفهای وجود دارد که به آن cooldown میگویند.
استفاده درست از تواناییها و بهره وری درست از مکانیک Cooldown در بازی بخش مهمی از بازی را شکل میدهد.
در سمت راست نمای هیرو شما اعداد مربوط به دمیج حمله هیرو، زره، سرعت حرکت و مقادیر 3صفت اصلی (که در ادامه به آن خواهیم پرداخت) نمایش داده میشود. بیشتر بازیکنان از 4 کلید اصلی QWER به عنوان میانبر تواناییهای هیرو استفاده میکنند.
گزینه 2- در سمت چپ تواناییها، درخت استعداد هیرو نمایان است.
این درخت پس از لول 10 و پس از آن هر 5 لول فعال شده و به شما فرصت انتخاب بین یکی از دو استعداد هیرو مورد نظر را میدهد که این موضوع در کنترل رول (Role) و سبک بازی شما در شرایط مختلف بسیار کمک میکند.
گزینه 3- در پایین رابط کاربری دو نوار سبز و آبی مشهود است. این دو خط میزان HP شما (سبز رنگ) و میزان MP شما (آبی رنگ) را نشان میدهد. در انتهای این دو خط نیز میزان احیا شدن هرکدام بر مبنا ثانیه قابل مشاهده است.
گزینه 4- در بالای رابط کاربری نوار وضعیت هیروی شما واقع شده که در آن بافهای (buff) مربوط به هیرو شما قابل رویت است.
بافهای مثبت با دایرهای سبز رنگ و بافهای منفی با دایرهای قرمز رنگ مشخصاند. به طور مثال در عکس بالا باف دمیج دوبرابر که یک باف مثبت است با دایرهای سبز رنگ احاطه شده است.
گزینه 5- در سمت راست رابط کاربری بخش آیتمهای در حال استفاده شماست که دارای 6 ظرفیت است.
کمی پایین تر بخش کولهپشتی واقع شده که دارای 3 ظرفیت تنها برای حمل آیتمهای دیگر شماست اما آیتمهایی که در این بخش گذاشته میشوند قابل استفاده نیستند.
استفاده از آیتمها یکی دیگر از بخشهای بسیار مهم این بازی است. بازیکنان باید بتوانند با توجه به نیازهای خود آیتمهای مختلفی را خریده و در شرایط درست استفاده کنند. تعیین کلیدهای میانبر مناسب و پرورش حافظه ماهیچهای قوی در سطحهای بالا بسیار با اهمیت است.
به حداکثر رساندن مکثها و فشردن کلید میانبر اشتباه در هنگام بازی، نیازمند تمرین منظم و صرف وقت است که در ادامه به این بحث بیشتر خواهیم پرداخت.
گزینه 6- همانطور که گفته شد، این مقادیر مرتبط با دمیج هیرو شما هنگام حمله، زره هیرو، سرعت حرکت و مقادیر 3 صفت اصلی است که در محاسبه موارد مختلف بسیار کاربردی است.
توضیح این مقادیر به آن علت به تعویق افتاد که در برهه اول یادگیری مباحث پایه بازی، دانستن آنها به اندازه اطلاعات اولیه کاربردی نبوده و اهمیت اطلاعاتی که گفته شد بر آنها مقدم بوده است.
استفاده ساده و موثر از مکانیکهای بازی میتواند منجر به اشتباهات فاحش کمتر و درنتیجه برتری شما نسبت به رقیب شود.
راهنما مبتدی کریپها و تاورها در Dota 2
یادگیری و آموزش اطلاعات مربوط به واحدهای تحت کنترل هوش مصنوعی در بازی دوتا 2 امری ضروری است؛ هرچند لازم به حفظ جز به جز این اطلاعات نیست.
برای مثال دانستن آنکه چگونه کریپها را به طور مداوم لستهیت (Last Hit) کنیم و یا آنکه چطور در زیر تاورها به لستهیت ادامه دهیم.
توانایی لستهیت کردن به شکلی مفید و مداوم اولین قدم برای دستیابی به طلا و تجربه بیشتر و درنهایت پیشرفت سبک بازی شما در Dota 2 است.
اطلاعات برخی از کریپهای بازی:
کریپهای نزدیکزن (Melee)
- HP : 550
- زره : 2
- دمیج : 19-23
- طلا : 35-41
- تجربه : 57
کریپهای دورزن (Ranged)
- HP : 300
- MP : 500
- زره : 0
- دمیج : 21-26
- طلا : 50-56
- تجربه : 69
منجنیقها
- HP : 875
- مقاومت در مقابل جادو : 80%
- دمیج : 35-46 (250% دمیج بیشتر به ساختمانها)
- طلا : 66-80
- تجربه : 88
کریپهای بیطرف (Neutral)
- کمپها در مکانهای مختلف نقشه قرار دارند و کریپها هر 1 دقیقه اسپاون میشوند.
- دارای توانایی های فعال، منفعل (تواناییهایی که نیاز به فعال کردن دستی ندارند و به طور اتوماتیک و غیرمستقیم فعالاند.) و باف های مستمر و محیطی (aura).
- تنها زمانی که به آنها حمله شود حمله میکنند.
- شبها به خواب میروند.
کریپهای باستانی (Ancient creep)
- قویترین کریپهای بیطرف هستند.
- معمولا به جادو مقاوم اند.
- بیشترین HP
- بیشترین زره
- دارای تواناییهای فعال، منفعل و Aura هستند.
- تنها زمانی که به آنها حمله شود حمله میکنند.
- شبها به خواب میروند.
تاورها یا برجهای دفاعی (Tower)
- دارای aura +2 زره
- نوع زره آنها از نوع مستحکم است.
- به نیروهای دشمن که در برد باشند حمله میکند.
- دارای ردههای 1، 2، 3 و 4
- دمیج به ترتیب رده : 110، 152، 152 و 152
- زره به ترتیب رده : 17، 19، 19 و 29
- طلا به ترتیب رده : 100، 120، 140 و 160 (به کل تیم داده میشود)
- اگر denied شود هیچ طلایی به تیم روبرو تعلق نمیگیرد.
توضیح مکانیکهای لینها (Lane)
زمانی که به یک لین میروید این به شما بستگی دارد که به چه سرعت طلای مورد نیاز برای آیتم مورد نظر خود را جمعآوری میکنید، به این مقدار CS (Creep Score) یا امتیاز کریپ میگویند که در بالا سمت چپ صفحه نمایش داده میشود.
کریپهایی که میکشید +1 به عدد سمت چپ و کریپ هایی که Deny میکنید +1 به عدد سمت راست اضافه میکند.
تایمبندی بهتر از هیرو حریف زمانی که نقش یک هیرو Core و یا حتی ساپورت (Support) را بازی میکنید برای لستهیت کردن بسیار مهم است.
توضیح Deny کردن: نابودی نیرو یا ساختمان خودی (که تنها زمانی که HP آن تقریبا به انتها رسیده) برای محروم کردن دشمن از طلا و بدست آوردن مقدار کمی از طلا برای خود (اگر ساختمان باشد 0) و همچنین کم کردن میزان تجربه دریافتی دشمن.
ذو نکته آموزش مهم بازی دوتا 2 برای این قسمت
نکته 1 : اگر deny به درستی انجام شود یک علامت تعجب بالا سر نیرو deny شده ظاهر میشود.
نکته 2 : deny کردن کریپها بسیار مفید است اما پیشنهاد میشود لستهیت کردن کریپ دشمن در اولویت باشد زیرا چندین برابر یک deny، طلا و تجربه نصیب شما میشود. تنها زمانی که ریسکی برای لستهیت وجود ندارد اقدام به Deny کنید.
کشیدن کریپها (Pulling)
گاهی اوقات ممکن است که شاهد این کار باشید، اما حواستان باشد؛ چرا که کشیدن کریپها اگر به درستی انجام نشود باعث منفعت تیم حریف خواهد شد.
چه زمانی باید pull کنیم؟ زمانی که کریپهای شما تا زیر تاورهای حریف پیشروی کردهاند، برای آنکه Carry بتواند در شرایط امن تر و نزدیک به برج خودی Farm کند، اقدام به pull کردن میکنیم.
استراتژی هیروها
همانطور که در آموزش های قبلی بازی دوتا 2 در ابتدای این مقاله توضیح دادیم، همه هیروها به 3 دسته کلی Strength، Agility و Intelligent تقسیم میشوند.
زمانی که مقدار صفت دریافتی یک هیرو جز صفت اصلی او باشد، میزان دمیج او افزایش میابد. به اضافه این موضوع، هر صفت با افزایش خود میزان مقادیر خاصی را نیز افزایش میدهد.
Strength: باعث افزایش HP کل، میزان HP احیا شده بر ثانیه و میزان مقاومت به جادو میشود.
Agility: باعث افزایش زره، سرعت حمله و سرعت حرکت میشود.
Intelligent: باعث افزایش MP کل، میزان MP احیا شده بر ثانیه و دمیج جادوها میشود.
انتخاب یک هیرو بستگی به هر شخص دارد.
توصیه میشود که چند هیرو مورد علاقه داشته باشید و مهارت خود را در این هیروها افزایش دهید، زیرا بر اثر گذشت زمان شما به این هیروها عادت کرده و میتوانید در هر بازیای تاثیرگذار باشید.
در اینجا راهنما کوتاهی از 3 هیرو مختلف بازی از سازنده معروف راهنماهای بازی Torte De Lini را برای شما آوردهایم.
هرکدام از این هیروها از یکی از 3 گروه اصلی بازی هستند.
به شما پیشنهاد میکنیم که فراگیری هیروهایی از هر 3 گروه را در پروسه یادگیری خود قرار دهید؛ به این دلیل که بتوانید برای هر شرایطی آماده بوده و انعطافپذیری بالایی در انتخاب خود داشته باشید.
همچنین یکی دیگر از زوایای بازی پیشبینی هیروهایی است که حریف شما ممکن است در آنها مهارت داشته یا بسته به شرایط قصد انتخاب آنها را داشته باشد.
به اضافه سعی کنید که محدودیتها و نقاط ضعف هیروهای خود را بشناسید تا بتوانید بر روی آنها کار کنید.
اینکه میخواهید در نقش مید (Mid)* بازی کنید، تیم خود را کری (Carry) کنید، در نقش آفلین (Offlane) قرار بگیرید یا در نقش ساپورت (Support) به کمک همتیمی های خود بروید کاملا به خودتان بستگی دارد.
مسیر آگاهی از آنکه کدام نقش، نقش اصلی شماست با گذراندن زمان مناسب و امتحان هر نقش میسر است.
برای استفاده از این آموزش ها درون بازی، با توجه به تصویر بر روی Select از سمت چپ کلیک کنید.
Sand King
هیرو strength و تانک، دارای یک stun و توانایی فرار به همراه یک ترکیب قوی 2دکمهای stun + ultimate، قابلیت نامرئی شدن و ایجاد موجهای ارتعاشی که به دشمن دمیج وارد میکند.
Crystal Maiden
هیروی intelligent که هم nuke و هم disabler است.
زمانی که زنده باشد به تمام تیم خود مقدار مشخصی MP بر ثانیه و دو برابر همان مقدار به خودش میدهد که میتواند از جادوهای بیشتری بدون کمبود MP استفاده کند. یک ساپورت همه جانبه که میتواند به هر 3 lane کمک کند.
اسنایپر Sniper
هیروی agility که دارای برد حمله و دمیج بسیار زیادی است. میتواند با ultimate خود که برد بالایی دارد هیروهای درحال فرار دشمن را از بین ببرد.
مهارت خود را در مقابل باتهای هوش مصنوعی امتحان کنید
بازی کردن در مقابل هوشمصنوعی از دیرباز برای تمرین در بازیهای چندنفره استفاده میشده و Dota 2 مانند دیگر بازیهای هم سبک شامل این حالت میشود.
چه باتهای شرکت Valve و چه باتهای OpenAI ایلان ماسک، همه در جهت تمرین به کار میروند؛ حال آنکه باتهای ایلان ماسک پیشرفتهتر بوده و از تکنولوژی بسیار بالاتری بهره میبرند.
دستیابی به رده مهارت یک بازیکن معمولی مانند بالا رفتن از نردبانی است که توسط این باتها ساخته شده است. یادگیری اصول پایه و پیادهسازی آنها از اینجا آغاز میشود.
با دوستان خود بازی کنید
اگر با دوستان خود بازی کنید میتوانید لذت بیشتری را تجربه کنید. بسیار هیجانانگیز است اگر با یک گروه از دوستان گروه دیگری از دوستان خود را شکست دهید.
اگر بهمراه دوستان خود مداوم تمرین کنید؛ زمانی که لازم است تا صرف یادگیری کنید به حداقل میرسد.
صرف وقت با کسانی که نمیشناسید و باید زمانی را به شناخت آنان و سبک آنها اختصاص دهید کار مشکلی است، درحالی که اگر با دوستان خود بازی کنید نیازی به صرف وقت بیشتر برای شناخت آنان نیست که این امر خود به بهتر شدن هماهنگی درون بازی میان شما میانجامد.
تمام تیمهای مشهور دنیا دارای رولهای مید، کری، آفلین و ساپورت هستند. باید حواستان باشد که کدام رول برای شما جذابتر است و با سبک بازی شما سازگار است.
بیشتر بازیکنان حداقل یک نقش اصلی دارند، اما این به آن معنا نیست که نمیتوانید دارای 2 نقش اصلی باشید؛ اما بهترین کار، انتخاب و پایداری در یک نقش است.
به علاوه این قابلیت وجود دارد که یکی از دوستان خود را دعوت کرده تا به عنوان مربی (Coach) در هنگام بازی شما را راهنمایی کند.
چگونه حالتهای معمولی و رقابتی را بازی کنیم؟
در قسمت پایین سمت راست روی Play Game کلیک کنید.
برای آنکه بتوانید بهصورت رقابتی (Ranked) بازی کنید ابتدا باید 100ساعت درحالت معمولی (Unranked) بازی کنید، سپس 10بازی رقابتی انجام میدهید و رنک یا رده شما معلوم میشود.
پیشنهاد میشود قبل از باز کردن رنک خود به تماشای استریمهای مشهور و بازیکنان حرفهای بازی بپردازید تا با نکات خاص هر هیرو و رولهای مختلف آشنا شوید.
تنها این نکته را به خاطر داشته باشید که هدف اصلی شما برای پیشرفت افزایش مهارت است نه افزایش رنک، اگر در افزایش مهارت خود موفق باشید رنک شما نیز افزایش خواهد یافت.
اطلاعاتی که برای درست بازی کردن باید بدانید.
آموزش و یادگیری بازی دوتا 2 – Dota 2 راحت نخواهد بود.
اما اگر تنظیمات بازی خود را با توجه به راهنما تغییر دهید، هدف کلی که کم کردن و درنهایت جلوگیری از ارتکاب اشتباه های ساده است توسط مکانیکهایی که تستشده و موثر هستند عملی میشود و شما قادر خواهید بود که بیشترین استفاده را از دست چپ خود ببرید و فشردن کلیدهای اشتباه به حداقل خواهد رسید.
این امر این امکان را برای شما فراهم میکند که بهتر روی تحلیل بازی و اتفاقات درون آن تمرکز کنید.
همچنین استفاده از ابزار فراهم شده توسط بازی برای یادگیری هیروها میتواند مفید باشد. در نوار بالا بازی بر روی Heroes کلیک کنید و سپس یکی از آنها را انتخاب کنید.
سپس بر روی Demo Hero که در سمت راست قابلیتهای هیرو واقع شده کلیک کنید.
در اینجا میتوانید هیرو موردنظر را در یک شبیهساز بازی که شبیه لین وسط یا مید بازی طراحی شده امتحان کنید و با نحوه استفاده کلیدهای میانبر آن آشنا شوید.
این محیط بهترین مکان برای تمرین لستهیت کردن، آزمایش قابلیتها و جادوها و حتی رویارویی با هیروهای شبیهساز حریف است. به یاد داشته باشید که تمرین کردن راز موفقیت در هر چیزی است، حتی بازی Dota 2.
تعیین یک استراتژی برای پیروزی
در اینجا قرار است به 3 اصل مهم در بازی قبل از آنکه شما برای شروع بازی آماده شوید بپردازیم. مفاهیم و اصطلاحاتی که دانستن آنها بسیار ضروری است.
پوش کردن (Pushing): مفهومی که شاید در ابتدا ساده بنظر برسد اما درنهایت عامل سردرگمی شما شود.
نابود کردن تاورها نوعی از پوش محسوب میشود؛ به همین دلیل نیاز به نیروهایی برای پوش و به اصطلاح محاصره تاور حریف را دارد. به بیانی سادهتر برای پوش کردن تاور حریف نیازمند چندین دسته از کریپها هستیم.
اگر پوش کردن بیش از حد طول بکشد ممکن است منجر به حمله هماهنگ هیروهای دشمن به شما درحالی که در موقعیت نامناسبی قرار دارید بشود.
به همین دلیل پوش کردن به تنهایی ریسک بزرگی است خصوصا اگر تیم شما در طرف دیگر نقشه و دور از شما باشد.
فارم کردن (Farming): زمانی که یک هیرو مشغول لستهیت کردن کریپها و یا زمانی که درحال فارم کریپها در لین بوده قبل از آنکه اقدام به انجام کار دیگری بکند.
گنک کردن (Ganking): اقدام به کشتن هیرو یا هیروهای حریف توسط دو یا چند هیرو. اصطلاح نبردتیمی (Teamfighting) و گنک کردن میتوانند معانی متفاوتی داشته باشند اما به طور کلی دارای یک معنای واحد هستند.
نقشهای تیمی
کری حمل کردن (Carry): معمولا در سیف لین (safelane) یا لین امن فارم میکند تا زمانی که آیتمهای خود را کامل کرده و درنهایت بازی را در دست بگیرد. (به اصطلاح بازی را کری یا حمل کند، زیرا وزنه اصلی بازی بر دوش این نقش است.)
مید (Mid): هیرو ای که به صورت تکی در لین فارم میکند و به طلا و تجربه بیشتری در کوتاه مدت دست میابد. میتواند در اوایل بازی را در دست بگیرد.
آفلین (Offlane): هیرو ای که در لین خطرناک بازی میکند و بدون کمک دیگران به سختی فارم یا تجربه ای کسب میکند، میتواند بصورت تکی نیز در لین بازی کند.
ساپورت پشتیبانی نرم (Soft Support): هیرو ای که بیشتر در نقشه درحال گردش است و به لینهای دیگر کمک میکند.
به طور مثال کمک به مید برای گرفتن رونها (Runes)، گنک کردن و کمک به لین کری و غیره. اولویت فارم از همه رولها به جز هارد ساپورت پایینتر است.
ساپورت پشتیبانی سخت (Hard Support): هیرو ساپورتی که وقف خرید وارد (ward) و استفاده قابلیتها به روش دفاعی میباشد. کمترین اولویت فارم در بین تمامی رولها.
چگونه با آموزش در بازی دوتا 2 حرفهای شویم؟ حرفهای ها را تماشا کنید!
یکی از راه های یادگیری و آموزش بازی دوتا 2 این است که قبل از آنکه از بازی خود انتقاد کنید، سری به بازیهای حرفهای بزنید. برای این منظور روی بخش Watch در منو اصلی بازی کلیک کنید.
همچنین میتوانید بازی بازیکنان رنک بالا را در این بخش تماشا کنید. راه دیگر مراجعه به پلتفرم محبوب Twitch است؛ زیرا تقریبا همیشه مسابقات و تورنومنتهای متفاوتی در این پلتفرم درحال استریم شدن است.
اگر به درستی به تحلیل بازیها بپردازید، تجربه بازی از زاویه دید یک بازیکن حرفهای قطعا کمک بزرگی به پیشرفت شما خواهد کرد.
حتی بازیکنان حرفهای بازیهای خود را بازبینی میکندد، شما نیز این کار را انجام دهید!
در پایان هر بازی صفحه ای شامل خلاصه همه اطلاعات بازی نمایش داده میشود. با کلیک بر روی هر هیرو میتوانید اطلاعات زیادی در مورد نحوه بازی آن بدست آورید. سعی کنید با این منو بیشتر آشنا شوید.
برای radient یا dire فرق میکنه اون لاینی که وقتی که به creep میرسی نزدیک تاور خودیه میگن safe lane
آقا چججوری تو دوتا2 وسط بازی هیرو سوپ swap می کنن؟
داداش چی زدی؟
دوتا 2 اولین گیم سبک موبا MOBA عه نه لیگ اف لجندز
سلام خدا خیرت بده عالی بود فقط کاش میگفتی به کدوم لاین میگن safe lane و به کدوم میگن offlane
منظور از Safelane خط افقی مربوط به تیم هست. بهش میگن safelane چون از offlane طولانی تره و باعث میشه کریپ ها بتونن به تاورهای تو نزدیکتر بشن.
Safelane هر تیمی انتهای offlane تیم دیگه هست و برعکس.
Offlane منظور خط عمودی و کوتاه تر lane هست، بودن توی این لین سختتره کلا چون به تاورهای دشمن نزدیکتره .
معمولا توی safelane نیروهای کری و ساپورت هستن.
توی offlane نیروهای هیرو که امکان فرارکردن داشته باشند یا تانک ها رو میذارن.
خوب بود