در بازی شب مافیا تازه وارد و مبتدی هستید اما علاقه دارید مثل یک بازیکن حرفه ای بازی کنید؟ دوست دارید که مردم به هوش و ذکاوت، منطق و مهارت های ارتباطی شما نه تنها در بازی مافیا بلکه در روند هر مذاکره و گفتگویی احترام بگذارند؟

در این صورت جواب های زیر احتمالا برای شما مفید باشد.

در صورتی که هنوز با قوانین بازی مافیا آشنا نشده اید قبل از مطالعه این مطلب پست مربوط به آشنایی با بازی مافیا را بخوانید.

در مطلب آشنایی با این بازی علاوه بر قوانین، موارد بسیار جالب و کاربردی برای بهتر بازی کردن نیز بیان شده است به همراه اشتباهاتی که بازیکنان مبتدی مرتکب می شوند.

 

6 نکته کلیدی برای حرفه ای شدن در بازی شب مافیا

نکته 1 : مطالعه داشته باشید

افراد زیادی هستند که تاکنون تمام استراتژی های ممکن را به کار گرفته اند تا به خوبی بازی فکری مافیا را بازی کنند.

پس چطور تبدیل به یکی از این بازیکنان باتجربه و ماهر خواهید شد؟

مقالات و مطالب زیادی در سطح اینترنت وجود دارند که به این موضوع پرداخته اند. حداقل در ابتدا با یادگیری حرکات و رفتارهای اصلی که در بازی مافیا استفاده می شود شروع کنید.

احتمالا استراتژی های اصلی که تکنیک های جدید و جذاب زیادی هستند را مطالعه کرده اید. در هر صورت، برای کسانی که تمایلی به خواندن و مطالعه کردن ندارند، می توانید ویدیوهای بازی شب مافیا را پیدا کرده و در کنار آن چند ترفند جدید را هم یاد خواهید گرفت.

نکته 2 : تا جایی که امکان دارد و برای شما جذاب است مافیا بازی کنید!

بازی شب مافیا

احتمالا شیوه واضحی به نظر می رسد، اما بهترین روش برای اینکه به معلومات تئوری خودتان مسلط شوید این است که، آنها را تا جایی که امکان دارد به ورطه  عمل بکشید (یعنی ایده های خود را وارد بازی کرده و تا جایی که امکانش هست بازی کنید) تا زمانی که به عادت همیشگی شما تبدیل شود.

قطعا کسب تجربه، بر روی سطح بازی یک بازیکن اثر خواهد گذاشت و درک او را نسبت به اینکه چطور مافیا بازی کند افزایش خواهد داد.

نکته اصلی این است که زیاده روی نکنید، این کار باعث جلوگیری از خسته شدن در انجام این بازی می شود.

برای من، بهترین تعداد دفعات تکرار این کار یک یا دو بار در هر دو هفته است.

به این روش، بازیکنانی هستند که تا همین الان حدود یک دهه است که مافیا بازی می کنند ولی هنوز از آن خسته نشده اند.

خوشبختانه در شهرهای بزرگ به خصوص تهران هر هفته جلسات بازی مافیا در کافی شاپ های سطح شهر و گروه های مختلف انجام میشود برای یافتن یک دورهمی مناسب کافی است در وب سایت تخفیفان یک جستجوی ساده با عنوان “مافیا” را انجام دهید تا گروه های جدید برای شما نمایش داده شود.

به شما پیشنهاد میکنیم که پس از یافتن یک گروه که از نظر شما جذاب است طی چند سری با همان گروه بازی کنید و پس از آن به گروه جدید ملحق شوید تا یافته های خود را در گروه های جدید به اجرا گذاشته و در این بازی حرفه ای تر شوید.

گروه های قدیمی که یکدیگر را میشناسند پس از چند مرتبه بازی کردن با استراتژی ها و شخصیت شما آشنا می شوند.

نکته 3 : با بازیکنانی که بهتر از شما هستند تمرین کنید

بازی مافیا

همین توصیه شاید از جانب یک شطرنج باز حرفه ای هم به شما داده شود و به احتمال زیاد یک مربی تنیس هم چنین توصیه را به شما بکند.

در گروه های هفتگی بازی شب مافیا، مثل سایر باشگاه های حرفه ای، بازیکنانی هستند که قادرند سناریوهای متعدد را به سرعت بسنجند و تجزیه و تحلیل کنند و در عرض چند ثانیه طبق آن واکنش نشان دهند.

وقتی در برابر چنین بازیکنانی بازی می کنید امکان خیلی کمی برای خطا کردن وجود دارد.

منطق آنها جنبه های زیادی از شرایط مختلف بازی را زیر نظر میگیرد.

بسته به اینکه برای کدام طرف بازی می کنید، این بازیکنان می توانند رقیبان خطرناک یا متحدین قوی باشند.

با بازی کردن با چنین افرادی، خودتان را محک زده و میتوان به بازیکن قوی تری مثل یک استراتژیست، استاد تاکتیک، مذاکره کننده و چه دوست داشته باشید یا نه، به استاد فریب دادن و حیله گری تبدیل شوید.

اکثر اوقات، افراد مافیا بازی می کنند تا از احساس خوشایند پیروزی در آن لذت ببرند و بنابراین، وقتی به عنوان شهروند سیاه (مافیا) بازی می کنند، بازیکنان قوی در سمت مقابل را حذف خواهند کرد تا شانس شناسایی شدن خود را کم کنند.

خب، اگر شما فردی خودشیفته و مغرور هستید و جلب توجه کردن و راه رفتن در پرتو شهرت و افتخار هدف و انگیزه اصلی شماست – به این کار ادامه بدهید!

اما در مورد کسانی که مایل به محک زدن خودشان هستند و برای اینکه در نهایت در این بازی قوی تر شوند، به انجام بازی مافیا می پردازند، توصیه من این است که رقیبان خطرناک را نگه دارید و سعی کنید در سخت ترین شرایط به پیروزی دست پیدا کنید.

باز هم تکرار می کنم: بازی کردن با رقیبان قدرتمند معنای واقعی محک زدن خودتان است.

بازیکنان قدرتمند و حرفه ای را در بازی حفظ کرده و از چالش های فکری به وجود آمده در بازی برای لذت بردن هر چه بیشتر از آن، استفاده کنید.

نکته 4 : با تماشای سایرین در بازی شب مافیا حرفه ای تر شوید

گاهی اوقات حتی نگاه کردن به یک بازی می تواند مفیدتر از بازی کردن آن باشد.

معمولا، حدود 20 نفر در رویارویی های بازی شب مافیا شرکت می کنند، با این وجود فقط 10 نفر برای شروع یک بازی نیاز است.

متأسفانه، مابقی افراد منتظر مانده و به جای اینکه با مشاهده و آنالیز سایرین توانایی خود را در بازی افزایش دهند فقط به تماشای آن می پردازند.

به عنوان یک تماشاچی، خودتان را در نقش یک شهروند بی دردسر تصور کنید.

این یعنی وقتی خدای بازی، حالت شب را اعلام می کند چشمان خود را ببندید و وقتی حالت صبح را اعلام می کند چشمان خود را باز کنید.

به گفتگوها گوش کرده و سعی کنید اعضای مافیا را تشخیص دهید.

دیدن اشتباهات و رفتار بازیکنان میتواند سطح شما را به طرز چشمگیری بهبود ببخشد.

اگر برحسب تصادف متوجه مافیا بودن شخصی شده اید، فقط از نقطه نظر و دیدگاه یک بازیکن مافیا به گفتگوها گوش دهید؛ به این فکر کنید که اگر جای آنها بودید چطور با دیگران به گفتگو می پرداختید – و در چنین حالتی – سؤالات زیر را در ذهن خود مطرح نمایید:

این شهروندان چه اشتباهاتی را انجام داده اند که می توان آنها را بر علیه خودشان استفاده کرد؟

بر این اساس، در این موقعیت بهترین استراتژی کدام استراتژی خواهد بود؛ چطور کلمات را کنار هم بچینم و صحبت کنم تا از اشتباه آنها استفاده کرده و جمع را متقاعد کنم که بازیکن مقابل باید کشته شود؟

چطور رأی دادن ها را برنامه ریزی کنم تا تیم من بتواند برنده شود؟

نکته 5 : بعد از اتمام هر بازی آن را آنالیز کنید

آنالیز بازی مافیا

وقتی بازی تمام می شود به همراه بازیکن های حرفه ای دیگر بازی را تجزیه و تحلیل کنید.

در طی گفتگوهای مشترک سؤال بپرسید و سعی کنید تمامی نکات و مواردی که برای شما مبهم بوده اند را برای خود واضح و مشخص کنید.

به نظر من، مفیدترین بازی ها مواردی هستند که در آنها خیلی بد شکست خورده اید.

در چنین مواقعی، معمولا افراد به دنبال شخصی می گردند که او را مقصر شناخته و با صدای بلند فریاد بزنند که: آهای، ما بخاطر تو باختیم. اما از نقطه نظر بهبود مهارت های خود در بازی مافیا، خوب است که این سؤال را از خود بپرسید:

در این بازی من چه کاری می توانستم انجام دهم تا تیم من برنده شود؟

بخاطر داشته باشید، مافیا یک بازی تیمی است. یک فرد در این جا به تنهایی نمی بازد، یا هر سه نفر مافیا می برند و یا اینکه هر 7 نفر شهروندان خواهند برد. هیچ گزینه یا حالت سومی وجود ندارد.

هر بازی را طوری تجزیه و تحلیل کنید که فقط خودتان را مسئول کارها و تصمیم گیری های خود بدانید

نکته 6 : تا جایی که امکان دارد با افراد مختلف بازی کنید

هر بازی نسبت به بازی قبلی خود متفاوت است. بخاطر اینکه در هر بازی، افراد مختلفی دور میز می نشینند و بازی می کنند.

مهم نیست که چقدر در مافیا بازی کردن تجربه دارید، بازی کردن با افراد جدید همیشه باعث خواهد شد اشتباه کنید.

با این حال، اگر بخواهید از این اشتباهات چیزی یاد بگیرید، فرصت بیشتری برای خود فراهم خواهید کرد تا شیوه بازی خود را اصلاح کنید.

بازیکنان باتجربه معمولا دوست ندارند با تازه واردها دور یک میز بنشینند چون این افراد نمی دانند چطور بازی کنند.

جالب اینکه در این شرایط، بازیکنان با تجربه که خود را یک قهرمان در این بازی قلمداد می کنند، دوست دارند در رأی گیری در طی روز برای مشخص کردن مافیا، از بازی خط بخورند.

در مورد بازیکنان حرفه ای، سر و کله زدن با تازه واردها و مبتدی ها به معنای وارد کردن خود در چالش و دردسر است.

گاهی اوقات به رخ کشیدن توانایی آنها در بین هم تیمی های با تجربه ای که با او آشنا هستند نسبت به اینکه برای کنترل کردن بازیکنان بی تجربه ای که با آنها آشنا نیستند راه و چاره ای پیدا کنند، راحت تر است.

خود را به عنوان یک وکیل در دادگاه تصور کنید که تلاش می کنید نظر یک هیئت منصفه را نسبت به خود متقاعد کرده تا حرف شما را قبول کنند.

امیدوار هستیم که نکته های بیان شده در این آموزش به بهتر و حرفه ای تر شدن شما در بازی شب مافیا کمک کند.

اگر نکته و یا ترفندی را در بازی استفاده می کنید که در روند بازی شما موثر بوده است، حتما از بخش دیدگاه ها آن را با ما و سایر خوانندگان این مطلب به اشتراک بگذارید.