درد کمر و گردن از دلایل شایعی اند که موجب می شوند بیماران به دنبال درمان هایی مانند فیزیوتراپی کمر درد، فیزیوتراپی گردن درد، ماساژ درمانی و کایروپراکتیک بروند.

به ویژه درد کمر یکی از شایع ترین مشکلاتی است که ۸۰٪ از افراد را در طول زندگی شان تحت تأثیر قرار می دهد.

فیزیوتراپی کمر درد یا فیزیوتراپی برای درمان کمر و گردن بر روی ساختارهایی تمرکز می کند که از ستون فقرات و مفاصل آن حمایت می کنند، مانند ماهیچه ها، تاندون ها و رباط ها.

جای خود را تغییر دهید

نشستن در مقابل کامپیوترها در تمام روز باعث وارد شدن فشار بیشتری بر ستون فقرات شما می شود.

حتما پس از ۳۰ دقیقه نشستن بلند شوید و راه بروید تا خون و مایعات در ستون فقراتتان جریان پیدا کنند.

اگر کارتان طوری است که اکثرا پشت میز می نشینید، مطمئن شوید که جایی که در آن کار می کنید به درستی تنظیم شده است و موجب می شود وضعیت بدنی تان حالت مطلوبی داشته باشد.

فیزیوتراپیست شما فضاهای مناسب و ایمن را به شما توصیه می کند و شما را راهنمایی می کند که چگونه به طور صحیحی در مقابل رایانه قرار گیرید.

انعطاف پذیر باشید

سلامت مطلوب ستون فقرات به معنای داشتن انعطاف پذیری در همه ی جهات است.

اگرناحیه ی توراکس شما (قسمت بالایی- میانی کمر و قفسه ی سینه) حرکات چرخشی محدودی داشته باشد، ممکن است بار و استرس بیشتری به کمر، گردن یا سایر قسمت های بدن منتقل شود.

برای چک کردن این چرخش، بر روی یک صندلی دست به سینه بنشینید، شما باید بتوانید طوری به سمت چپ و راست خود بچرخید که بتوانید به راحتی پشت سر خود را ببینید.

اگر توانایی شما در چرخش به راست و چپ با هم برابر نباشد، یا اینکه کمتر می توانید خود را حرکت دهید، فیزیوتراپیست می تواند ارزیابی کند که دلیل آن چیست، می تواند مفاصل ستون فقرات شما را تحرک دهد و به شما تمریناتی برای تحرک قفسه ی سینه بدهد.

این تحرک برای سالم ماندن کمر و گردن شما ضروری است.

میان تنه خود را چک کنید

شما باید کنترل خوبی روی عضلات عمیق ستون فقرات خود (میان تنه) داشته باشید.

اگر شما دچار حادثه ای شده اید و دچار گردن درد یا کمر درد هستید، درمانگر شما یک معاینه ی کامل از ستون فقرات شما را انجام می دهد.

سپس درمان دستی و سایر روش های درمان را به شما ارائه می دهد تا به شما کمک کند که هر گونه توانایی حرکت از دست رفته ی خود را دوباره بدست آورید و درد تان را تسکین دهید.

آنها در مورد اینکه چگونه وضعیت بدنی ایده آل داشته باشید به شما آموزش می دهند و تمرین هایی را برای بهبود وضعیت ستون فقراتتان توصیه خواهند کرد.

وضعیت بدنی خود را اصلاح کنید

فیزیوتراپی کمر
فیزیوتراپی کمر در فیزیوتراپی دایان

بدانید که چگونه عادت کرده اید که بدنتان را در موقعیت های مختلف نگه دارید.

مثلا همیشه در یک طرف صندلی می نشینید، در حالیکه پاهایتان را روی میز قهوه گذاشته اید، لم می دهید.

کیف پولتان را همیشه بر روی یک شانه می اندازید، هنگام نشستن یک پا را روی پای دیگر می اندازید و معمولا بر روی یک آرنج تکیه می دهید.

موقعیت های بد بدن معمولا ممکن است به خاطر ضعف در گروه های عضلانی خاص یا سفتی بدن باشد.

درمانگر شما می تواند دلایلی را که شما ممکن است به خاطر آنها این وضعیت های بدنی را اتخاذ کنید و چگونگی اصلاح آنها را ارزیابی کند.

در اینجا به چند نکته ی ارگونومی برای کمک به سالم نگه داشتن کمر و گردن اشاره می کنیم:

هنگام ایستادن، راه رفتن، بلند کردن اجسام و خم شدن، قفسه سینه را به جلو و چانه به سمت داخل بدهید ومعده یتان را سفت و منقبض کنید.

  • ایستاده: یک پا را جلوتر و بالاتر از دیگری نگه دارید.
  • نشستن: استفاده از قسمت پایین کمر – و راست نشستن.
  • خوابیده: در حالی که به پهلو دراز کشیده اید، قسمت پایین پای خود را راست نگه دارید؛ قسمت بالای پا می تواند خم شود یا بر روی یک بالش قرار گیرد.
  • خم شدن: هنگام قرار دادن ظروف در ماشین ظرفشویی، درآوردن لباس ها از ماشین لباسشویی و / یا قرار دادن وسایل در چرخ باربری / سبد و غیره، با یک پا زانو بزنید.
  • بلند کردن: هنگام بلند کردن اجسام آنها را نزدیک خود نگه دارید؛ در زیر آن قرار بگیرید.

 

اگر از درد گردن یا کمر درد رنج می برید، وقت ملاقاتی را با یک فیزیوتراپیست مشخص کنید تا به بهبودی شما کمک کند.

فیزیوتراپی کمر درد و فیزیوتراپی گردن درد یکی از بهترین راه های درمان دردهای کمر به حساب می آید.

در فیزیوتراپی پیشرفته دایان از جدیدترین و بروزترین تکنیک ها و درمانای دستی مانند مایوفاشیال ریلیز، منیپولاسیون ستون فقرات، ماساژدرمانی، منوال تراپی، درمان با سوزن خشک و… و همچنین از جدیدترین دستگاهها همانند لیزر پرتوان، مغناطیس درمانی، امواج الکترو شوک، الکترواکوپانکچر، طب سوزنی، الکتروتراپی و… استفاده می شود و به درمان سریع مراجعه کنندگان کمک خواهیم کرد.

توجه اولیه به مسائل مربوط به تحرک، پیشگیری از آسیب دیدگی و درمان صدمه در درازمدت به سلامتی کمک می کند.

اطلاعات بیشتر در مورد فیزیوتراپی کمر و تمرینات فیزیوتراپی کمر در سایت کلینیک فیزیوتراپی دایان