گاهی باورهایی در لایه‌های درونی ذهن انسان جاخوش می‌کنند که از افکاری اشتباه، خاطره‌ای تلخ، یا حتی چیز دیگری که نمیدانیم چیست نشات گرفته‌اند. انگار مثل برچسبی بر روی تکه‌ای از هویتمان چسبیده‌اند. تکه‌ای از شخصیتمان؛ که در بسیاری از مواقع برای مورد تمسخر واقع نشدن یا قضاوت نشدن، تمایل به پنهان کردن آن داریم. غافل از اینکه این نیز اشتباهی دیگر است!

ممکن است وقتی در کنج خلوت خود زانوهایمان را بغل کرده‌ایم یا با ظاهری بی‌خیال و آسوده روی مبلی لم داده‌ایم، بیندیشیم که اگر برخی احساسات را از زندگی فاکتور بگیریم، همه چیز بهتر و قشنگ‌تر می‌شود. حس ترس، همان چیزی است که ممکن است به مرور در موقعیت‌های مختلف باورهای زیبایی که از خود داریم را کمرنگ کرده و احساس ضعف و کمبود اعتماد به‌نفس را تقویت کند.

هرچند که بزرگ کردن بیش از اندازه یک ترس و تبدیل کردن آن به ضعف، خود نیز باوری اشتباه و سمی است. چراکه تقریبا همه ما در زندگی ترس‌هایی داریم که فقط کافی است راه روبه‌رو شدن با آنها را بیابیم.

ترس از پرواز اولین بار کجا بیان شد؟

از لحاظ تاریخی ترس از پرواز اولین بار توسط پزشکی در بریتانیا در ادبیات بیومدیکال و در اواخر جنگ جهانی اول بیان شد و آن را اختلال عصبی هواییaero neurosis  نامید.

ترس از هواپیما و پرواز از نظر روانشناسی

ممکن است به‌دلیل شغل خود یا مواردی دیگر، مجبور باشید چندین بار در سال پرواز خارجی یا داخلی را تجربه کنید. ازاین رو لازم است بتوانید بر ترس خود غلبه کرده و با دور کردن افکار منفی از خود، و سفری آرام را پشت سر بگذارید.

فوبیا، ترس شدید و بیماری گونه‌ای است که در روانشناسی زیاد به‌کار می‌رود. فوبیای پرواز یا به اصطلاح ساده‌تر همان ترس از هواپیما، از موارد شایعی است که افراد زیادی به آن دچار هستند.

جالب است بدانید که ترس از هواپیما می‌تواند از چیزهای مختلفی نشات گرفته باشد که با دانستن دلیل آن گام مهمی در جهت برطرف کردن یا کمرنگ کردنش برمی‌داریم.

ترس از هواپیما

دلایل بروز ترس از هواپیما چیست؟

فوبیای فضای بسته، فوبیای ارتفاع، شنیدن خبرهای ناگوار هوایی، تجربه بد از یک پرواز، بعلاوه دلایل مختلف دیگر همگی از مواردی هستند که موجب پدید آمدن ترس از هواپیما می‌شوند.

حتی ممکن است به دلایلی مانند اختلال پانیک یا کلاسترو فوبیا یا گذراندن دوره پراسترسی در زندگیتان، با تجربه حمله پانیک در هواپیما، دچار این ترس شده‌باشید. ازاین رو احتمال دارد تا یک سنی، پرواز آسوده و بدون نگرانی را تجربه کرده باشید اما از یک سنی به بعد دچار اضطراب و ترس شدید شوید. اگر پرواز را برای سفر به مقصد ترجیح می‌دهید، به سایت علی بابا سر بزنید. علی بابا بلیط هواپیما خارجی را با قیمتی مناسب ارائه می‌دهد.

علائم ترس از هواپیما چیست؟

خوب است بدانید دقیقا چه علائمی نشان دهنده ترس شما از هواپیما است. ممکن است تا به حال احوالاتی نظیر تپش قلب و احساس تنگی نفس را به محض نشستن در هواپیما تجربه کرده‌باشید. یا ممکن است شدیدتر از آن دچار سردرد و حالت تهوع نیز شده‌باشید.

درست است که هریک از این علائم ممکن است در حالت عادی دلایل دیگری هم داشته باشد؛ اما طبیعتا اگر این علائم با اضطراب پرواز همراه هستند، می‌توانند نشان دهنده ترس شما از هواپیما باشند. این علائم مثل علائم استرس به هر دلیلی، می‌تواند از شخصی به شخص دیگر متفاوت باشد.

لرزش دست و پا، عرق کردن دستها و گرفتگی عضلات از دیگر مواردی است که بروزشان در پرواز نشان دهنده ترسیدن شما از هواپیما است. در بیشتر مواقع این علائم از چندین ساعت پیش از نشستن در کابین هواپیما در شخص پدید می‌آید.

برای کاهش ترس و علائم اضطراب چه راهکارهایی پیش رو داریم؟

ممکن است خیلی اوقات با برخورد نامناسب با ترس خویش، زمان پرواز خارجی و کاری خود را تغیر داده‌باشید. برای اینکه علائم ترس و دلهره را کاهش دهید و بر تشدید شدن آن غلبه کنید، بهتر است یک سری واضح را رعایت کنید.

مثل اینکه از چند ساعت پیش از پرواز نوشیدنی‌های کافئین‌دار مصرف نکنید. چراکه کافئین موجب بالا رفتن ضربان و ایجاد تپش قلب می‌شود. یا اینکه قبل از نشستن در هواپیما چیز شیرینی بخورید و تا جای ممکن گرسنه نباشید تا با مشکل افت فشار و قند یا سردرد شدید مواجه نشوید.

همچنین اگر فکر می‌کنید دور بودن از پنجره و قسمت کیپ‌تر هواپیما حس استرس شما را تشدید می‌کند، می‌توانید قسمت نزدیک به راهرو را برای نشستن انتخاب کنید. اما برای اینکه بتوانید به پوچ بودن ترس خود پی ببرید و آگاهانه آن را کاهش دهید، خوب است اطلاعات خود را پیرامون چگونگی عملکرد هواپیما و موارد مشابه افزایش دهید.

کار با گوشی موبایل در هواپیما

مثلا آگاه بودن از اینکه هواپیما چگونه می‌تواند حتی با یک موتور خراب کار کند، یا اینکه چگونه بسیاری از هواپیماها توانستند از حوادث سالم بیرون بیایند، قطعا ترس شما را کاهش می‌دهد. هرچه اطلاعات بیشتری درباره موقعیتی که در آن قرار می‌گیرید داشته باشید، احساس امنیت بیشتری خواهید داشت.

از دیدن فیلم‌ها و مستنداتی که مربوط به سوانح و حوادث هوایی هستند خود داری کنید و ذهن خود را پیش از پرواز و در حین آن آرام نگه دارید.

سعی کنید حین پرواز به چیزهای مثبت و خوب فکر کنید و خود را با یک نوشیدنی و موزیک مناسب مهمان آرامش و حال خوب کنید. مثلا اگر درحال تجربه یک پرواز خارجی با قصدی خاص هستید، موفقیت و اتفاقات خوب سفر خود را پیش‌بینی کنید. یا به هر چیزی که شما را از درون خوشحال می‌کند بپردازید.

یکی از مواردی هم که نیاز است رعایت کنید این است که خود را از نظر روحی آماده کنید و به‌جای فرار از ترس آن را پیش بینی کنید. اگر بخواهید از چیزی که هست فرار کنید، در بیشتر مواقع استرس و ترس خود را تشدید کرده و نتیجه بدتری دریافت خواهید کرد.

و اما برای اینکه مقوله ترس از هواپیما را به‌طور جدی برطرف کنید، خوب است به روانشناس و مشاور مراجعه کرده و با ریشه یابی این ترس، از ناهنجاری‌های دیگر ذهنی جلوگیری کنید.