پیشتر ما در مقالات مختلف آموزش های مختلفی از سری آموزش های بازی Counter-Strike: Global Offensive گذاشته بودیم. این بار می خواهیم در مورد رهبران درون بازی و روش های مختلف کاپیتان بودن تیم تا کسب پیروزی صحبت کنیم.

گونه‌های مختلف رهبری در تیم

همانطور که شاید بدانید سه شیوه مختلف رهبری تیم در بازی وجود دارد و هرکدام ضعف ها و نواقص منحصر به خودش را دارد. اولین رهبری، رهبری است که زمان زیادی صرف هدایت تیم در اجراهای دقیق یا عملیات مهم می‌ کند. مسئله مثبت در مورد این نوع رهبری این است که تمام تیم متوجه می شوند که می خواهند چه کاری انجام بدهند و زمان بندی تحت فشار گذاشتن تیم دشمن در این حالت بسیار بالاست. وجه منفی این نوع رهبری این است که دقیقاً نخواهید دانست که تیم مقابل می خواهد چه استراتژی پیش بگیرد.

 

دومین نوع رهبری، کسانی هستند که از تیم می خواهند در اوایل بازی، بازیکنان در کل نقشه پخش بشوند و برای تیم اطلاعات جمع کنند تا انتخاب استراتژی مناسب با توجه به اطلاعات جمع شده صورت پذیرد. البته باید در این گونه رهبری در نظر داشت که شما با گشت و گذار در مناطق کم شناخته شده تر می توانید اطلاعات خودتان را بدون از دست دادن جانتان کسب کنید. از مزایای این گونه رهبری این است که ارتباطات بین تیم در این حالت بسیار تقویت می شود و دیگر این است که چون از بیشتر مکان ها اطلاعات دارید با حرکات دشمن زیاد سوپرایز نمی شوید و می توانید به بیشتر شرایط غلبه کنید.

سومین نوع رهبری که کمی متفاوت از دو گونه دیگر است تلفیقی از دو شیوه بالاست. بدین صورت که گاهی اوقات همزمان باهم تیم حریف را تحت فشار می گذارید سپس پراکنده می شوید و برای ضربه نهایی اطلاعات جمع می کنید.

8FHuJqpzf2tdL6wafSc9Nj-650-80

انگیزه تیم شما و اتحاد در نقشه

هنگامی که شما تیمی را شکل می دهید این بسیار مهم است که انگیزه تمامی اعضا یکسان باشد. اگر یکی برای کم کردن استرس زندگی اش بازی می کند و دیگری برای رسیدن به مسابقات بین المللی آنگاه شما به مشکل بر خورده اید. اگر همه شما برای یک هدف بجنگید کارها بسیار آسان تر می شود.

بازی CS:GO بازی است که برای آموختن آن نیاز به زمان است و شما به یکباره نمی توانید بر همه مسائل آن مسلط بشوید. اگر فرض کنیم شما عضو تیمی هستید که در هفته سه بار تمرین می کنند و هر تمرین چند ساعت به طول می انجامد، آنگاه اگر تیم شما بخواهد در تمامی هفت نقشه این بازی مسلط شود بادر در هر هفته هر نقشه را یک یا دو بار تمرین کند.

در بسیاری از تورنومنت ها تیم ها اجازه دارند دو نقشه ای را که در آن تسلط کمتری دارند ممنوع کنند که بسیار کم پیش می آید تیمی در تمامی نقشه ها خوب بازی کند. پس این یک مسئله واضح است.

اما اینکه چه نقشه ای مناسب حال تیم شماست بستگی به فاکتورهای زیادی دارد. اول از همه باید نقاط قوت خودتان را در نظر بگیرید. بهترین ترکیب ها و انتخاب حاصل ترکیب تمام متغیرهای است که در بازی می توانید به آن برسید.

توصیه‌های عمومی

یک مسئله که نکته بسیاری ریزی در هدایت و راهبری تیم هاست، این است که رهبران در ابتدای یک نوبت بازی چه نکته ای به تیم شان بگویند. هر چه تجربه رهبران بیشتر باشد بعضی کم کم متوجه این امر می شوند که همیشه داشتن نقشه با جزئیات فراوان لازم نیست تا یک نوبت بازی را ببرید. گاهی اوقات باید عرصه را برای بازیکنان تیم کمی باز بگذارید.

مطمئناً داشتن یک نقشه پشتیبان در مواقع اضطراری بسیار می تواند مفید باشد. اگر شما در هدایت تیم نسبتاً کم تجربه هستید شما می توانید برنامه نوبت بعدی بازی را باتوجه به نتیجه نوبت حال حاضر در نظر بگیرید. در نظر بگیرید که شما دو نوبت بازی را باخته‌ اید و در حال باخت بازی سوم هستید. این بدین معناست که تیم شما از لحاظ مالی کمی در مضیقه قرار خواهد داشت.

این مسئله زمینه ساز نصیحت بعدی ماست: اگر برای رهبری تیم نسبتاً کم تجربه هستید سعی کنید یک جنبه از مدیریت‌تان را در بازی تقویت کنید. شاید شما بر روی فراخوانی اعضا تمرکز کنید، تا بتوانید نوبت بعدی را با اقتصاد بهتری آغاز کنید. این مسئله زمان بر است و تجربه یکی از کلید های این قفل می باشد.

و آخرین نصیحت عمومی ما: اولین باری که در حال چیدن استراتژی برای تیم تان هستید به شما پیشنهاد می کنیم؛ از دیگران الهام بگیرید یا استراتژی ها را از تیم های حرفه ای بدزدید. تماشا کردن بازی های معروف تیم های حرفه ای بهترین شیوه برای یادگیری تاکتیک هایشان است.

LGikKv3HizG4fL26pjMTNj-650-80

تصمیم گیری در وسط بازی

بهترین تصمیمات در شرایط بحرانی سنجیده ترین آنها هستند. به تحلیل ها و حرف های اعضای تیم تان به خوبی گوش فرا دهید و تمام اطلاعات را پیش خودتان ذخیره کنید تا بتوانید تصمیم بهتری بگیرید.

بیایید در نظر بگیرید شما در موقعیت دو نفر در مقابل دو نفر در اواسط بازی هستید و در حال بازی در سمت تروریست هستید. دو بازیکن شما در یک نقطه هستند در این شرایط از خودتان بپرسید باید چیکار کنید؟ این مسئله کاملاً به نوع اسلحه شما و دشمنتان وابسته است. اگر ما بسیاری از متغیرهای ریز را نادیده بگیریم و بگوییم تصمیم خوب، چه تصمیمی است؟ شما نمی دانید که دشمن دقیقاً کجاست. اگر شما بین وارد شدن به فضایی که «می دانید دشمن در آنجا وجود دارد» و وارد شدن به جایی که «شاید دشمن در آنجا وجود داشته باشد»، شما همیشه باید به دنبال دومین متغیر بروید.

اطلاعات شما در یک نوبت بازی به تمام چیزهایی که دیده اید و شنیده اید محدود نمی شود. شاید بتوانید حدس بزنید که تیم مقابل توانسته اسلحه تک تیر انداز AWP بخرد. باتوجه به شرایط شما باید بهترین نقشه را انتخاب کنید.

rbMzfhzQktnRpoQqwkwYKj-650-80

سیستم اقتصادی بازی

اگر به دنبال موفقیت به عنوان رهبر تیم هستید این بسیار حیاتی است که شرایط مالی تیم تان را تحت نظر داشته باشید. هنگامی که شما می خواهید اقتصادی خرید کنید باید اسلحه ای بخرید که بتوانید نوبت بعد نیز با باقی مانده پولش سلاح دیگری بخرید. شما باید شرایط تیم را تحت نظر بگیرید. اما مراجعه به این صفحه شاید شما را در تصمیم های اقتصادی تان بسیار یاری کنید.

oSrBmxeabyvCsPZcNYgTHj-650-80

تماشای بازی حرفه ای ها

یکی از بهترین نمونه های رهبری در تیم، تیم NiP می باشد. تیمی که در اول سال حضورش در CS:GO در بازی، تعداد کشته هایش در مقابل دشمنش 87-0 بود. رکوردی که شاید هیچ تیمی نتواند به آن دست پیدا کند! اما بعد از مدتی نزول کرد و حتی از 10 تیم برتر هم خارج شد. اما با آمدن رهبر تیمی با نام Björn ‘THREAT’ Pers آنها توانستند در رقابت های بعد از حضور او، کاملاً ضعف پیشین خود را جبران کنند. این بازیکن با تصمیم های حساس خودش تاثیر چشم گیری در روند تیمی داشته است. شدیداً به شما پیشنهاد می کنیم ساختار جدید تیم NiP را در بازی هایی که در این لینک وجود دارد مشاهده کنید.