زمان زیادی از تاریخ انتشار کنسول های بازی مختلف میگذرد که کنترل آنها با استفاده از یک دسته مخصوص کنسول و صفحه نمایش هم همان تلویزیون های خانگی است. این روند بسیار موفقیت آمیز بوده و چه کنسول های نسل قدیم و چه نسل جدید از چنین شیوه ای برای برقراری ارتباط بین بازیکن و کنسول استفاده کرده اند البته در سال های اخیر دستگاه هایی مانند Kinect هم به بازار آمده که طرفداران بسیاری را به خودش جلب کرده است و این دستگاه توانست بازی کردن از حالت عادی با یک دسته ساده را به حرکت بدن انتقال دهد و بازیکن مجبور باشد برای بازی کردن از حرکات بدن خود استفاده کند.

اکنون نوبت به آن رسیده تا خروجی نمایشی بازی هم که همیشه صفحه نمایش تلویزیون بوده است به سیستم جدیدی تغییر کند و این سیستم جدید چیزی نیست جز تکنولوژی واقعیت مجازی Virtual Reality که توجه بسیاری از شرکت های بزرگ را به خود جلب کرده است. یکی از این شرکت ها، که همه شما با کنسول های آن آشنایی دارید شرکت Sony سازنده کنسول های بازی پلی استیشن است که در ادامه قصد داریم تا تکنولوژی جدید این شرکت با نام پلی استیشن وی آر را به شما معرفی کنیم.

پلی استیشن وی آر ، که قبلا به عنوان پروژه مرفیس (Morpheus) شناخته می شد، یک هدست واقعیت مجازی رو به عرضه است، که توسط شرکت Sony Computer Entertainment ساخته شده ‌است. این دستگاه سازگاری کامل با کنسول‌های بازی ویدئویی پلی‌استیشن 4 و پلی‌استیشن ویتا خواهد داشت. پلی‌استیشن وی آر (PlayStation VR) در حال حاضر یک نمونه اولیه می باشد و هنوز تاریخ دقیقی برای عرضه آن مشخص نشده است، اگرچه سونی زمان عرضه این محصول را در نیمه اول سال ۲۰۱۶ اعلام کرده است. این نمونه در GDC’15 شامل یک صفحه نمایش جدید OLED با کیفیت Full HD یعنی طول 1920 و عرض 1080 است. (ارائه طول 960 و عرض 1080 پیکسل رزولوشن برای هر چشم) که با یک ماتریس RGB پیکسل نمایش داده خواهد شد و قادر به نمایش محتوای در 120fps خواهد بود. همچنین می توان خروجی آن را به طورمستقیم در تلویزیون مشاهده نمود تا سایرافراد به غیراز فردی که هدست را گذاشته نیز تصویر را به صورت 3 بعدی مشاهده نمایند. و یا یک صفحه نمایش جداگانه در برابر سایر افراد گذاشت تا با استفاده از یک دسته استاندارد PS4 بتوانند با شخصی که از هدست مورفیس استفاده میکند همزمان بازی کند.

sony_playstation_vr_morpheus_2

تاریخچه

شرکت سونی تکنولوژی  head-mounted را در سال های 1990 معرفی نمود. اولین واحد تجاری آن ،به نام Glasstron ، در سال 1997 منتشر شد. یک نرم افزار از این تکنولوژی در بازی MechWarrior 2 رونمایی شد.

Glasstron یا I/O iGlasses مجازی، کاربران را مجاز می کند که خلبان، از داخل کابین میدان جنگ را ببیند و به نوعی بدون حضور در میدان جنگ، دنیای آن را تجربه کند.

در اوایل سال 2014، آنتون میخائیلف یکی از مهندسین تیم تحقیق و توسعه شرکت Sony Computer Entertainment گفت که تیم او برای پروژه مورفیس، بیش از سه سال مشغول تحقیق در این شرکت بوده است. میخائیلف، پلی استیشن 3 حرکت محیطی، خود را در ژوئن 2009 رونمایی کرد،که فناوری head-mounted به صورت کامل نشده ای در ذهنشان طراحی شده بود.

همچنین آقای Shuhei Yoshida، رئیس استودیوهای سونی  در این رابطه اظهار نموده که در سراسر جهان، این پروژه به عنوان فعالیت “مردمی” در میان مهندسان آغاز شده و در سال 2010 برنامه نویسان، برروی کنترلر Move منتشر شده، تمرکز نمودند. پروژه مورفیس برای اولین بار در کنفرانس توسعه دهندگان بازی 2014 معرفی شد.

همچنین ایشان این دستگاه را در 18 مارس سال 2014 معرفی کرد و اظهار نمود پروژه مورفیس “نوآوری بعدی از پلی استیشن است که شکلی از آینده بازی های ویدئویی” خواهد بود.

در 15 سپتامبر 2015، پروژه مورفیس به نام پلی استیشن VR نام گذاری شد.

در 8 اکتبر 2015، سونی به یک فن آوری راه اندازی SoftKinetic دست یافت که بر روی تشخیص عمیق سنجش حرکت به صورت بصری برای محدودیت بی پایان تمرکز نمودند.

همینطور از 2 نوامبر2015، سونی نیمه اول 2016 ، برای نهایی شدن و عرضه اعلام نمود، این در حالی است که آنها یک قیمت مشخص برای این دستگاه تعیین نکرده بودند. بسیاری بر این باور بودند که قیمت نهایی تقریبأ نزدیک یک پلت فرم جدید بازی خواهد بود. به عنوان مثال، سونی قیمت پلی استیشن 4 را 339 دلار 5 ماه قبل از ورود به بازار اعلام کرد.

ویدئوی معرفی ویژگی های پلی استیشن وی آر

گیم پلی هماهنگ

پلی استیشن VR قادر به ارائه دو صفحه نمایش جداگانه به طور همزمان است: یک صفحه نمایش برای هدست و یک صفحه نمایش کاملا متفاوت برای تلویزیون، هدف سونی این است که همواره از یک تجربه انفرادی در VR جلوگیری شود. استودیوی ژاپن نسخه ی نمایشی جدید به نام  Monster Escapeساخته است. به طوری که دارای پنج بازیکن است. یک نفر در مقابل چهار رقیب و شخص تک هدست مورفیس را پوشیده و شخصی که مورفیس را پوشیده به عنوان هیولا بازی شناخته خواهد شد. چهار نفر دیگر با در دست داشتن دسته بازی و خروجی صفحه نمایش تلویزیون در مقابل هیولای بازی میکنند.

یک نفر هدست مورفیس را پوشیده است و به بمب مانند یک بمب ساعتی نگاه میکند، و به منظور خنثی کردن بمب شخص دیگر که از طریق تلویزیون اتفاقات را نظاره میکند و به مورفیس مجهز نمی باشد، دارای یک سری راهنمای دستور العمل برای ادامه ی بازی و خنثی کردن بمب می باشد و آن شخص به فردی که مورفیس را پوشیده می گوید، که چگونه مراحل خنثی کردن یک بمب را انجام دهد. و این خود نوعی تجربه اجتماعی و تعامل می باشد و بازی را از جنبه رقابتی به همکاری تبدیل میکند.

Playstation_VR_kinect

از جمله بازی هایی که از این تکنولوژی حمایت میکنند میتوان به بازی Tekken 7، World War Toons، Volume Coda و Robinson The Journey اشاره کرد.

در زیر لیست دستگاه های مشابه را مشاهده میکنید که توسط شرکت های بزرگی در حال توسعه می باشند.

  • HTC Vive
  • Oculus Rift
  • Razer OSVR
  • Samsung Gear VR

همانطورکه مشخص است شرکت های بزرگ از جمله HTC, Samsung هم این تکنولوژی را نشانه گرفته اند و دلیل آن هم کاربرپسند بودن و جذابیتی است که این تکنولوژی دارد و میتواند درآمد زیادی برای این شرکت ها به همراه داشته باشد.