در این مطلب آموزش تاکتیک های دفاع و حمله در بازی FIFA 20 آخرین نسخه از سری بازی های فیفا را به صورت کامل توضیح داده ایم که میتوانید با استفاده این روش ها کیفیت بازی خود را بالا برده و در بازی برنده باشید.

در آخرین نسخه منتشر شده فیفا، یعنی Fifa 20 همانند گذشته تاکتیک های سفارشی نقش مهمی در نتیجه نهایی ایفا می کنند.

Fifa 20 برای این تاکتیک ها کنترل عمیق تر و پیشرفته تری به بازیکنان چه قبل و چه در هنگام بازی ارائه می دهد.

تاکتیک های مشخص شده در قبل و یا هنگام بازی، عملکرد کل تیم را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند باعث پیروزی یا شکست بازیکن شود.

تعیین تاکتیک های مناسب به تیم بازیکن کمک می کند تا عملکرد بهتری داشته باشد و در نهایت به عنوان پیروز از میدان مسابقه خارج شود.

در Fifa 20 بخش تاکتیک، در زیر صفحه Team Management قرار گرفته است و قبل از مسابقه از این بخش قابل ویرایش و تغییر است.

بخش تاکتیک در FIFA 20 Ultimate Team نیز وجود دارد و از مسیر Squad Actions menu > Custom Tactics در دسترس است.

تاکتیک ها چه براساس دفاع چه حمله قابل تنظیم هستند، در هر حالت امکان این وجود دارد که بازیکن سبک تاکتیک خود را برای شرایط و موقعیت های مختلف تنظیم کند.

در ادامه این تنظیمات و جزئیات مربوط به آنها را لیست کرده ایم و درباره آنها توضیح داده ایم. پس اگر تا به حال نتوانسته اید از تاکتیک های Fifa استفاده خوبی داشته باشید، حتما ادامه این مطلب را مطالعه کنید.

دفاع کردن در بازی فیفا 20

تاکتیک های دفاع کردن در بازی فیفا 20
تاکتیک های دفاع کردن در بازی فیفا 20

تنظیم تاکتیک دفاعی به تیم بازیکن برای اجرای سبک دفاعی کمک می کند. در زیر لیستی از تنظیماتی که بازیکن می تواند برای برای بازی دفاعی تنظیم کند آورده شده است:

سبک های دفاعی بازی

سبک Balanced یا متعادل – با استفاده از این سبک، تاکتیک تیم شما خنثی است و بازیکنان نه هجومی رفتار می کنند نه دفاعی.

سبک Pressure on Heavy Touch – این سبک به بازیکنان اجازه می دهد تا شکل خود را حفظ کنند و منتظر فرصتی برای اعمال فشار باشند.

در زمانی که این فشار بر بازیکن حامل توپ حریف وارد شود، احتمال از دست دادن توپ، عدم کنترل مناسب، خراب شدن و عدم دقت پاس و شوت وجود دارد.

سبک Pressure After Possession Loss  – با استفاده از این سبک، تیم بازیکن اگر توپ را از دست بدهند، به مدت تقریبا 7 ثانیه فشار وارد می کنند و برای بازپس گیری توپ تلاش می کنند.

استفاده از این سبک بازیکن را زود خسته می کند و اگر در زمان مناسب به جایگاه خود بر نگردند ممکن است در خطوط دفاعی تیم ضعف ایجاد شود.

سبک Constant Pressure – این سبک فشار زیادی بر بازیکنان حریف وارد می کند. البته این تاکتیک ممکن است منجر به خستگی زیاد و زود بازیکنان و همچنین خروج آنها از موقعیت اصلی خود شود.

سبک Drop Back – یک سبک دفاعی که شکل کلی تیم را حفظ می کند و مالکیت بیشتری به حریف می دهد. حملات در این سبک منفعل خواهند ماند و ممکن است بازیکن برای جلو بردن و انجام حملات گزینه های هجومی کمتری داشته باشد.

عرض دفاعی در بازی FIFA 20

عرض تیم بازیکن، بر روی تجمع فوتبالیست های تیم در نقطه ای که توپ قرار دارد تاثیر می گذارد. عرض باریک باعث می شود تیم بر روی مرکز زمین تمرکز داشته باشد در حالی که عرض وسیع باعث می شود گوشه های زمین پوشش داده شوند.

عرض 1 تا 3/10 (باریک) – این عرض باعث می شود شکل دفاعی تیم به گونه ای باشد که تمرکز زیادی بر روی موقعیت مرکزی گذاشته شود و حریف از وسط زمین شانس چندانی برای حمله نداشته باشد.

تیم کاملا دفاعی خواهد بود و بازیکنان به گونه ای قرار می گیرند که بتوانند به بازیکنان حریف فشار وارد کنند. مهم است که بدانید این عرض باعث می شود که فضای بیشتری در گوشه های زمین به بازیکنان حریف داده شود.

عرض 4 تا 7/10 (بالانس) – این عرض باعث می شود شکل دفاعی تیم متعادل شود. بازیکنان تلاش نمی کنند صرفا از وسط یا گوشه های زمین دفاع کنند. با این عرض بازیکن معمولا موقعیت های 1 به 1 را تجربه خواهد کرد.

عرض 8 تا 10/10 (وسیع) – این تنظیم باعث می شود شکل دفاعی تیم گسترده تر باشد و گوشه ها را بپوشاند، اما تیم در نقاط مرکزی ممکن است ضعف نشان دهد.

با این عرض نفوذ بازیکنان حریف از گوشه ها دشوار می شود و راه خوبی برای جلوگیری از پاس های عرضی حریف است.

آموزش تاکتیک های عمق دفاعی 

عمق مشخص می کند که تیم باید تا چه فاصله ای به بازیکنان حریف فشار وارد کند. هرچه عمق بیشتر باشد، فضای کمتری در خط دفاعی به مهاجمین حریف داده می شود و هرچه عمق کمتر باشد، این فشار به کل تیم حریف وارد می شود.

عمق 1 تا 3/10 (عمیق) – این باعث می شود بازیکنان دفاعی تیم به نحوی قرار بگیرند تا فضای کمتری به مهاجمین، پاس های هوایی و ضدحملات داده شود.

بازی در اعماق این امکان را تیم حریف می دهد تا مالکیت بیشتری داشته باشند. در تاکتیک عمیق، بازیکنان تیم به خط دفاعی خود می روند و به مهاجمین حریف این اجازه را می دهند تا نیمه خود را کامل داشته باشند، در عوض در دفاع بازیکن نفرات بیشتری در مقابل توپ حریف خواهند داشت.

عمق 4 تا 7/10 (بالانس) – با تنظیم این عرض، تیم تلاش می کند تا در نبرد میانه زمین پیروز شود و کنترل میانه زمین در اختیار تیم بازیکن باشد.

عمق 8 تا 10/10 – با این عمق، تلاش تیم بر روی شکل گیری حالتی است که فشار زیادی به بازیکنان حریف وارد شود. در این عمق، خط دفاعی و پشتی بازیکن در برابر توپ های هوایی و بلند آسیب پذیر است.

تاکتیک های حمله کردن در بازی FIFA 20

تاکتیک های حمله در بازی fifa 20
تاکتیک های حمله در بازی fifa 20

تنظیم تاکتیک حمله به تیم بازیکن برای اجرای سبک هجومی کمک می کند. شاید دفاع مهم باشد و در بعضی از بازی ها بازیکن خواستار دفاع کامل باشد، اما جمله معروفی وجود دارد که می گوید بهترین دفاع، حمله است.

در زیر لیستی از تنظیماتی که بازیکن می تواند برای برای بازی هجومی تنظیم کند آورده شده است:

سبک های هجومی

سبک Balanced – با استفاده از این سبک، تاکتیک هجومی تیم بازیکن متعادل است و بازیکنان در زمانی که فکر می کنند زمان مناسبی است حرکات هجومی خود را انجام می دهند.

سبک Long Ball – در این سبک، تیم بازیکن از طریق پاس های بلند و هوایی برای زدن گل تلاش می کند.  بازیکنان تلاش می کنند تا از طریق فضاهای پشت مدافعین مهاجمین را صاحب توپ کنند. مهاجمینی که سریع هستند بهترین گزینه برای این سبک به شمار می روند.

سبک Fast Build Up – با تاکتیک Fast Build Up بازیکنان به سرعت برای حملات آماده می شوند و آرایش هجومی می گیرند، اما باعث می شود در صورت از دست دادن توپ، ضدحملات خوب و موثری به حریف داده شود.

سبک Possession – در این سبک، تمرکز بازیکنان بیشتر بر روی پوشش است تا حضور در خط دفاعی حریف. این سبک نیازمند صبر و حوصله برای انجام حملات است و پاسکاری کوتاه نقش موثری در آن دارد.

در صورت موفق شدن در پاسکاری و برنامه ریزی درست، حملات این سبک جز موثر ترین و بهترین حملات بازی هستند.

حملات عرضی هجومی در فیفا

عرض تیم بازیکن، بر روی تجمع فوتبالیست های تیم در نقطه ای که توپ قرار دارد تاثیر می گذارد.

عرض باریک باعث می شود تیم بر روی مرکز زمین تمرکز داشته باشد در حالی که عرض وسیع باعث می شود گوشه های زمین پوشش داده شوند.

عرض 1 تا 3/10 (باریک) – این عرض باعث می شود بازیکنان بیشتری در مرکز زمین باشند و گزینه های پاس کوتاه در مرکز خط دفاعی حریف بیشتر شود. البته با این عرض، با از دست دادن توپ، گوشه های زمین خودی نیز باز است و می تواند ضد حمله انجام شود.

عرض 4 تا 7/10 (بالانس) – در این عرض بازیکنان هجومی تیم متعادل بازی می کنند و گزینه های حمله متفاوتی را به بازیکن ارائه می کنند.

عرض 8 تا 10/10 (وسیع) – در این عرض، بازیکنان تمرکز خود را بر روی گوشه ها می گذارند و حملات موثری می تواند از گوشه های زمین انجام شود.

با این عرض بازیکن گزینه های پیشروی خوبی در گوشه ها خواهد داشت اما در فاز هجومی مرکز زمین ضعیف عمل خواهد کرد.

گزینه Players in Box

تعداد بازیکنان حاضر در محوطه جریمه حریف هنگام ضربات کرنر از این بخش قابل تنظیم است.

1 تا 3/10 (کم) – با این تنظیم، بازیکنان زیادی در هنگام حملات در محوطه جریمه حریف حضور خواهند داشت و معمولا عقب تر خواهند ماند. اگر بازیکن قصد بازی دفاعی دارد و در مقابل ضدحملات ضعف دارد بهتر است از این گزینه استفاده کند.

4 تا 7/10 (بالانس) – بازیکنان در این حالت متعادل، اگر زمان مناسبی باشد به منطقه جریمه می آیند تا به حمله کمک کنند.

8 تا 10/10 (زیاد) – در هنگام حمله بازیکنان زیادی در منطقه جریمه حضور خواهند داشت. این کار می تواند به اثرگذاری حمله بازیکن کمک زیادی کند اما همچنین باعث می شود در هنگام ضدحملات تیم آسیب پذیر شود.

تاکتیک های حمله از کرنرها در بازی فیفا 20

تعداد بازیکنان در محوطه جریمه هنگام ضربات کرنر از این بخش قابل تنظیم است.

1 تا 3/5 (کم) – تعداد کمی بازیکن هنگام ضربات کرنر در محوطه جریمه قرار می گیرند. این کار برای تاکتیک دفاعی مفید است.

4/5 (بالانس) – تعداد متعدلی بازیکن در محوطه جریمه هنگام ضربات کرنر قرار می گیرند.

5/5 (زیاد) – تعداد زیادی بازیکن هنگام ضربات کرنر در محوطه جریمه قرار می گیرند. این کار برای تاکتیک هجومی مفید است.

ضربات آزاد

تعداد بازیکنان حاضر در محوطه جریمه حریف هنگام ضربات آزاد از این بخش قابل تنظیم است.

2 تا 3/5 (کم) – تعداد کمی بازیکن هنگام ضربات آزاد در محوطه جریمه قرار می گیرند. این کار برای تاکتیک دفاعی مفید است.

4/5 (بالانس) – تعداد متعدلی بازیکن در محوطه جریمه هنگام ضربات آزاد قرار می گیرند.

5/5 (زیاد) – تعداد زیادی بازیکن هنگام ضربات آزاد در محوطه جریمه قرار می گیرند. این کار برای تاکتیک هجومی مفید است.