آیا پس از تغییرات گسترده امسال، Pes قادر به شکست Fifa بوده است؟ در مقایسه دو بازی فیفا بهتره یا PES در نسخه های جدید یعنی 2020 آنها.

سری بازی های فیفا FIFA و پیس PES (که نسخه 20 آن با نام جدید eFootball Pro Evolution Soccer منتشر شده است) دو رقیب در بازی های فوتبالی هستند که سالها است با یکدیگر رقابت دارند و هرکدام طرفداران سرسخت خود را دارند.

اما کدام بهتر است؟ آیا FIFA 20 نسبت به PES 2020 طرفدار بیشتری دارد؟ آیا PES موفق شده است که مشکل لایسنس را حل کند و حالت چند نفره جذابی را برای شکست FIFA 20 پیاده سازی کند؟

در ادامه نسخه 20 این دو بازی که هر دو در سال 2019 منتشر شد را در قسمت های مختلف با یکدگیر مقایسه می کنیم.

1- گیم پلی بازی فیفا 20 در مقابل PES 2020

مقایسه گیم پلی بازی fifa 20 با pes 2020

گیم پلی مهم ترین بخش در بازی های فوتبالی است.

دقت طراحی صورت بازیکنان یا مشکلات لایسنس در تجربه بازیکنان تاثیر خواهد داشت اما نه به اندازه گیم پلی، گیم پلی همان قسمتی است که باعث می شود یک بازی در نظر بازیکنان خسته کننده باشد یا سرگرم کننده.

خوشبختانه هر دو بازی PES 2020 و FIFA 20 امسال گیم پلی خوبی را ارائه می دهند، اما چه تفاوت هایی وجود دارد؟

در نسخه 2020 بازی PES ما شاهد بهبود و پیشرفت هایی در تکنیک های دریبل بازیکنان، لمس اول (First Touch)، دقت ضربات و همچنین حرکت توپ هستیم.

بهترین و بارزترین پیشرفت آخرین نسخه بازی، پیشرفت تکنیک های دفاعی در هنگام حملات حریف است.

تغییرات جدید و همچنین بهبود های انجام شده در این بخش به خوبی قابل مشاهده است و در همان تجربه اول بازیکنان متوجه این تغییرات خواهند شد.

همچنین در دیگر تغییرات مهم بازی، سرعت مسابقات در PES 2020 کند تر شده است.

بازیکنان هنگامی که توپ را بدست می آورند زمان بیشتری می گیرند و نتیجه این تغییرات و کاهش سرعت، نزدیک تر شدن حرکات و مسابقات PES 2020 به حرکات و مسابقات دنیای واقعی شده است.

فیفا 20 نیز بهبود هایی در بخش گیم پلی و هوش مصنوعی بازی داشته است.

از جمله این تغییرات می توانیم به بخش های شوت و پاس اشاره کنیم.

یکی از مهم ترین تغییرات انجام شده در ضربات آزاد بازی است که کنترل بیشتری به بازیکن داده شده است.

همچنین دیگر بازیکنان قادر نیستند دریبل و مهارت های نمایشی را به صورت مداوم و در هر موقعیتی انجام دهند، در FIFA 20 در صورتی که وضعیت نامناسب و نادرست باشد دریبل به درستی انجام نمی شود.

همانند بازی پیس، نسخه جدید فیفا نیز نسبت به نسخه های گذشته کندتر به نظر می رسد. اما با این حال روند کلی گیم پلی بسیار سریعتر از Pes 2020 است.

 

 

2- مقایسه گرافیک بازی ها

blank
blank

پس از گیم پلی، دومین موردی که مورد توجه قرار می گیرد گرافیک است.

امسال هم فیفا و هم Pes هر دو در قسمت گرافیک پیشرفت داشته اند؛ اما متاسفانه این پیشرفت و تغییرات بزرگ به نظر نمی رسد.

طبق معمول بازی Pes در طراحی چهره ها بهتر عمل کرده است و جزئیات باورنکردنی و بسیار خوبی در تیم های لایسنس شده ارائه می کند.

اما متاسفانه توجه ای به دیگر تیم ها نشده است.

به عنوان مثال جزئیات و چهره های بازیکنان یوونتوس بسیار شبیه ظاهر واقعی آنها است، اما این موضوع به هیچ وجه در بازیکنان تیمی مانند فیورنتینا مشاهده نمی شود.

اگر چه جزئیات چهره بازیکنان در تیم های دارای لایسنس PES 2020 بسیار خوب است، اما فیفا 20 تلاش کرده است تا برای تمام بازیکنان در تمام تیم ها جزئیات خوبی در چهره ها ارائه کند.

به طور کلی، Pes 2020 از لحاظ گرافیک استادیوم، روشنایی، چمن زمین، چهره بازیکنان (فقط تیم های دارای لایسنس) و دیگر جزئیات مانند عضلات بازیکنان و اثرات عرق بر بازیکنان از Fifa 20 بهتر است.

در حالی که Fifa 20 از نظر حالت های چهره، حرکات دهان، لباس بازیکنان، حرکات مو و همچنین حرکات تماشاچی ها در هنگام مسابقه نسبت به رقیب خود بهتر عمل کرده است.

 

 

3- مقایسه لایسنس ها در بازی PES 2020 و فیفا 20

اسپانسر PES 2020 تیم یوونتوس

تفاوت بزرگ بین Pes 2020 و Fifa 20 را می توان در لایسنس تیم ها مشاهده کرد.

علیرغم تلاش Pes 2020 در رقابت با فیفا 20 در این قسمت اما همچنان این بازی فقط دارای لایسنس تیم های بزرگی مانند بارسلونا، یوونتوس، منچستریونایتد، آرسنال، بایرن مونیخ و آث میلان است.

این موضوع باعث می شود تیم هایی که در بازی Pes 2020 لایسنس ندارند (مانند لیورپول) با لباس و آرم غیرواقعی در بازی وجود داشته باشند.

هرچند در نسخه های PC یا PS4 این مشکل با ریختن پچ های غیررسمی قابل حل است، اما این موضوع نیز مشکلات خود را خواهد داشت.

در مقابل، در Fifa 20 تقریبا لایسنس همه تیم ها (به جز یوونتوس) وجود دارد و با اطلاعات واقعی و نماد های واقعی بازیکنان می توانند به بازی بپردازند.

4- حالت ها یا مدهای بازی

ولتا فیفا 20 مد جدید بازی

امسال کونامی همانطور که وعده داده بود، حالت های مختلف بازی را بهبود داده است.

از جمله بخش های Master League و MyCareer؛ علاوه بر این بهبود های انجام شده، حالت های جدیدی مانند Matchday به بازی اضافه شده است تا بخشی از عقب افتادگی Pes از بخش آنلاین فیفا جبران شود.

در مقابل Fifa سالهاست که به عنوان یک بازی فوتبال با حالت های مختلف و جالب بازی شناخته شده است.

Fifa 20 البته هنوز در این موضوع با بخش FIFA Ultimate Team پرچم دار است.

همچنین علاوه بر بخش FUT، حالت جدیدی به نام ولتا به بازی اضافه شده است که همانند Fifa Street یا همان فوتبال خیابانی است و طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است.

نتیجه گیری نهایی

اگرچه هر دو بازی FIFA 20 و PES 2020 فوتبال را با بهترین گرافیک نسل به نمایش می گذراند، اما تفاوت های بسیاری در این دو بازی وجود دارد که باعث شده است نبردی طولانی مدت بین این دو سری پرطرفدار را مثل همیشه شاهد باشیم.

اگر به دنبال یک شبیه ساز فوتبال هستید و به صورت آفلاین می خواهید فوتبال را تجربه کنید، یا طرفدار دو آتیشه تیم یوونتوس هستید، Pes 2020 انتخاب مناسبی برای شما است.

اما اگر لایسنس ها برای شما موضوع مهمی است، مسابقات سریعتر را ترجیح می دهید و معمولا به صورت آنلاین بازی می کنید، بهتر است Fifa 20 را خریداری کنید.

 

 

 

نظر شما چیست؟ شما طرفدار کدام سری بازی فوتبالی هستید؟ دلیل برتری بازی مورد علاقه شما چیست؟