آخرین رونمایی ها انجام شد. و هر کدام از آنها حکایت از داستانی عمیق دارد. امکان این موضوع وجود دارد که تغییرات عمیق تر و چشمگیرتری را در عنوان FIFA امسال شاهد باشیم -باتوجه به داستان موتور جدید این بازی بسیاری از مسائل می تواند دستخوش تغییر شوند- اما بعضی از تغییرات برای بازیکنان بسیار پر اهمیت از دیگر تغییرات است.

به همین منظور، برای دستیابی اجباری موفقیت همه تیم ها، FIFA همچنان بازی است که در لحظات گیم‌پلی اش ما مرده و زنده می شویم و تمام شور و حرارت ما در آن ساعات است. FIFA 16 شامل بروزرسانی های سنگینی برای هسته مرکزی اش بود. به شیوه ای اطلاعات داده ای FIFA قدیمی در پیکره اصلی آن سر هم بندی شده بود. به عنوان اولین تجربیاتم با بازی فیفا 17 می توانم به صحت این موضوع را اذعان کنم که همه چیز به جلو حرکت کرده است.

3076065-fifa17_xb1_ps4_eaplay_james_corner_wm

البته این طبیعت تکراری هر سال FIFA می باشد. بسیاری از آپدیت ها و بروزرسانی ها ویژگی آن را بسیار توسعه می دهند و در واقع این طبیعت بسیاری از بازی هاست. و هر سال هر بازی از این سری تلاش برای بهبود یک ویژگی می‌کند. البته امسال پیشرفت به سمت فراست بایت گام بسیار بزرگی بود. این مسئله بسیار اهمیت دارد که پیکره اصلی یک بازی عوض شود. عوض کردن موتور یک بازی به معنای جان بخشیدن دوباره به آن بازی با ساز و کار کاملاً جدید است.

البته هنوز به طور قطعی مشخص نیست که این مسئله چه پتانسیلی را به FIFA اضافه خواهد کرد. هنگامی که از معاون تولید نیک چنون پرسیده شد او در رابطه با اتمسفر و درام حرف زد. این موضوع یعنی تعویض موتور بازی یعنی حیطه همکاری برای دو استدیو دایس و EA برای استفاده از یک تکنولوژی گسترده تر خواهد شد. اگر بخواهیم در مورد الآن حرف بزنیم، هم اکنون تمرکز بر روی گسترش ارائه وجود دارد. در یک نقطه برای به نمایش گذاشتن، این تیم نمای فوق العاده ای ورزشگاه Old Trafford را نشان می‌دهند. همراه سیل عظیمی از جمعیت که در بین فلاش دوربین ها رقص کنان بالا و پایین می پرند.

بر اساس گفته های نیک چنون فراست بایت کلید اصلی آوردن بخش داستانی به FIFA 17 بوده است. این بخش داستانی یک عزیمت بزرگ برای FIFA از روند تکراری بازی های ورزشی می تواند باشد. یک حالت روایت گونه هم به دنبال هر بازیکن جوانی است که برای راه یابی به لیگ برتر جزیره بر اساس تیم انتخابی شما تلاش می کند، می باشد. هرچند که به طور سطحی نمی توان هنوز گفت که EA چه مقدار بر روی این حالت سرمایه گذاری کرده است هنگامی که بیشتر جاذبه FIFA همچنان پولسازی می باشد.

در این حالت که «سفر» نیز نامید می شود، شما در داخل زمین و بیرون زمین به عنوان یک مهاجم جوان به نام الکس هانتر بازی می کنید. او کسی است که در نبرد Roy Of The Rovers به عنوان یک بازیکن حرفه ای در عین اینکه سن کمی دارد شرکت می کند. الکس با بازیکنان و مربیان مختلف تعامل دارد -FIFA با استدیو بایووِیر در مورد سیستم دیالوگ آن مشورت کرده است- و به عنوان یک بازیکن رشد می کند و توانایی هایش افزایش پیدا می کند.

او همچنین اهدافی دارد که در طول بازی باید آنها را انجام بدهد. که این مسئله FIFA را بیشتر شبیه به حالت Pro می کند. این در حالی است که کنترل بازیکن شما به الکس محدود شده است -در حالیکه داستان هسته خودش را حفظ کرده، به فعالیت بازی نیز می پردازد-. کافیست شما بد بازی کنید و مدت ها روی نیمکت بشینید و اگر خوب بازی کنید نیز مدتی اسمتان بر روی زبان ها خواهد بود.

فقط تعداد دفعات متعددی که برآیندها را به خوبی خواهد آزمود. اما هر کسی را در نگاه اول کمی قلقلک خواهد داد که روایت داستانی در بازی چگونه خواهد بود (در یک صدای یکنواخت هری کین توضیح می دهند که چگونه برای راهیابی به لستر سیتی خوشحال است) و چارچوب دراماتیک بازی از این سو بسیار تقویت می شود.

3076079-screen+shot+2016-06-10+at+11.01.33+am

در بخشی که من بازی کردم. الکس بازی در اولین تیمش را شروع کرده بود. بر روی نیمکت همراه با دوستش گرت واکر اولین جملات را به زبان می آورد. پیش از اولین مسابقه من تصمیم گرفتم مرد بزرگتری باشم و دیالوگ «یکی برای من حساب کن!» را انتخاب کردم بعد از گذشت لحظه ای گرت با عبارت «موقعش رسیده که به حرفت عمل کنیم» را به من بازگرداند.

ناگهان نفرت عمیق از گرت درون من شکل گرفت و حتی جمله «موقعش رسیده که به حرفت عمل کنیم» برای بسیاری از افراد واقعاً ناخوش آیند است. البته نمی توان موضوع خاصی را گفت چرا که من تنها تجربه بیست دقیقه بازی را داشتم این بیست دقیقه ای که من داخل زمین بودم بشدت می خواستم ما پیروز شویم و آن حرف باعث شده بود روایت داستانی بازی واقعاً در من تاثیر بگذارد و بیشتر از هر زمانی بخواهم که واقعاً پیروز شویم.

اگر «سفر» برای پر کردن جاهای خالی طراحی شده است، چنون و تیمش کاملاً باید آگاه باشند که گیم پلی بخش اساسی و حیاتی هر FIFAمی باشد. بدون گیم پلی واقعاً بازی وجود نخواهد داشت.

در صدر لیست تغییرات امسال تغییر در حرکات تیمی مشاهده می شود. که این مسئله تغییرات اساسی را شامل می شود. این یک مسئله غیر درخشان اما لازم بود. حالا شما می توانید سرعت کمتری بگیرید در هر جهت و پرتاب های احمقانه کمتری داشته باشید. این مسئله بیشتر واقع گرایانه تر شده است و به تیم جای گیری بهتری می دهد بر حفظ توپ. حالا کرنرها با دوربین های بیشتری پشتیبانی می شوند و صحت بیشتری را به شما رائه می دهند. (هرچند که مهارت نیز اینجا نقش اساسی بازی می کند.)

در تکمیل «پاس با دقت» هافبک ها که سال پیش اضافه شد به این سری این سیستم جدید امکان ارسال پاس های طولی خوبی را به من می دهد پاس هایی که می توانند به مناطق خطرناک تری ارسال شوند گرچه امکان گل زدن برای من میسر نشد اما رسیدن این پاس ها بسیار رضایت بخش است.

ضربات آزاد و پنالتی ها نیز بسیار تغییر کرده اند. شیوه جدید دوربین و آمدن آن در سطح شانه ها بازیکن برای زدن ضربات آزاد بسیار جالب توجه است و به توپ حالت استقرار و تسلط بهتری را می دهد. پنالتی ها نیز بیشتر شبیه به لحظات کوتاه بازی در آمده اند تا فشردن یک دکمه: شما هم اکنون بازیکنتان را در دست خواهید داشت هنگامی که به توپ می رسند. و ضربه نهایی جهت را تعیین می کند. قدرت دهی و جهت گیری نیز بیشتر شبیه به حالت عادی بازی شده است.

در عین حال پیشرفت های دیگر گیم پلی FIFA از عناوینی که مطرح کردیم جدا هستند. در قلب بازی نیز تغییراتی اعمال شده اند. این تغییر و تعمیرات بر کیفیت و طول عمر بازی بهبود بخشیده است: بالانس کردن جدید چیزها همراه از بین نبردن بالانس های قبلی.

بازی فیزیکی دوباره برنامه نویسی شده است. همراه با معرفی فیزیک با اراده تر در تعامل بازیکنان برای زمان هایی که بازیکنان در یک منطقه برای تصاحب توپ جمع می شوند. FIFA 17 به گونه بهتری می قادر به محاسبه نیروهای هر بدن از بازیکنان است. در بخش تمرینات این بازی فیزیکی جدید جایگزین بسیاری از حالت های از دست دادن قدیمی و گارد گرفتن ها شده است. اگر مایل به تحت فشار گذاشتن بازیکن با توپ هستید یا می خواهید سپری در مقابل توپ ایجاد کنید کافی است L2 را فشار دهید.

من مشکل تنظیم داشتم در اینجا، بازی کردن FIFA جدید برای اولین همیشه مسئله عجیب و غریبی بوده است. بعضی از چیزها که به ظاهر لذت بخش می نمایند در اولین برخورد شاید اصلاً آموخته نشوند یا در طولانی مدت این آموزش شکل بگیرد و برعکس بعضی از مسائل که دریافت آنها سخت می نماید به سادگی آموخته شوند. تمام اینها شاید توضیحاتی از این باشد که چرا در نگاه اول من زیاد با FIFA 17 خوب نبودم.

در FIFA 16 استفاده از L2 دریبل می زد و بازی را آهسته می کرد و تمام دفاع را به عقب می زد و راه را باز می کرد. اما اینجا L2 به بازیکن من یک حالت تقابل فیزیکی می دهد یا حداقل بازیکن من را برای مقابل با یک کسی آماده می کند. توپ در بیشتر مواقع زیر پای من گیر می کند و بدون عوض کردن جهت پیشروی یا عوض کردن و تو سر توپ زدن نمی توان دفاع را جا گذاشت. چیزی که من در تلاش برای بیان کردنش هستم این است که، فکر نمی کنم این تلاش کاملاً موضوع منفی باشد فقط بیانگر این است که تغییرات فیزیکی بزرگی اتفاق افتاده است. با این وجود هرچقدر بیشتر بازی کردم بیشتر لذت بردم؛ مخصوصاً با اضافه شدن بلاک کردن با پا. بالاخره امکان چالش فیزیک با دروازبان در همه 50 صحنه ای که من دیدم امکان داشت همچنین به عقب زدن دفاع به منظور گرفتن توپ نیز امکان پذیر است.

3076089-fifa17_xb1_ps4_eaplay_old_trafford_wm_hi_res

تغییرات دیگر نیز قابل شناسایی اولیه نبودند و جاسازی شده بودند. بعد از چندین ساعت بازی، همچنان تجربیات جدید از گیم پلی داشتم و همچنان نمی شد روند تیم را فهمید. این چیزی است که چنون و تیمش از آن به عنوان «سیستم هوش فعال» یاد می کند که اساساً یک سیستم پیشرفته برای برنامه این است این است که چگونه FIFA 22 بازیکن توی زمین را تحلیل می کند. صحت و واقع گرایی FIFA از یک سیستم هوش مصنوعی نشئت می گیرد که به بازیکنان بهترین مکان را برای جایگیری معرفی و زمان کافی را به آنها می دهد. با توجه به صحبت چنون هوش فعال دریافت بهترین از فضاهایی که باید اشغال کند دارد. و این مسئله FIFA 17 را قادر می سازد تا یکی از بهترین تحلیل های هوش مصنوعی را داشته باشد و بازی را برای حالت مختلف حمله و دفاع مناسب تر کند.

بیشتر تغییرات دیگر، تغییراتی هستند که به یکبار دریافت نمی شوند. دقت پاس هافبک ها حالا با ضربات پاس یا سانتر دروازبانان منطبق شده است که در واقع پایانی بر ضربات بی هدف برای مهاجمان حریف است. فشردن دوباره دکمه شوت در حال دویدن حالا می تواند زاویه خاص از دروازه را هدف بگیرد. با دروازبان حالا تسلط بیشتری برای توپ های هوایی دارید و می توانید توپ را به محیطی که می خواهید هدایت کنید. تمرینات قبل از بازی نیز شامل مینی گیم های دونفره می شود پس از این پس دیگر هیچ فردی در طی بارگذاری ها بیکار نخواهد نشست.

تمام اینها به چه معناست و چه چیزی برای ما باقی می گذارد؟ موتوری که رونمایی از FIFA را بسیار بهبود بخشیده است و چشم انداز این بازی را برای چندین سال تغییر خواهد داد. حالتی که شاید الآن کمی تو خالی به نظر برسد اما مطمئناً در آینده می تواند بسیار عالی عمل کند. لیست بلندی از پیشرفت ها و تکرار ها در نوع خودش خبر بسیار خوبی می تواند باشد و خبر بسیار خوب دیگر می تواند این باشد که این مسئله به فکر استدیو EA افتاده است که تکانی به بازی های ورزشی خودش بدهد!