برای آموزش کامل استفاده و فعال سازی سی دی کی روسیه به این پست مراجعه کنید.

راه اصلی درآمد بازی سازها میزان فروشی است که این بازی ها دارند. به دلیل اینکه بازی های کامپیوتری معمولا هک میشوند و کرک های متعددی برای آنها منتشر میشود سیستم های جدیدی به وجود آمده اند تا جلوی این هک کردن ها را بگیرند هر چند در کشورهایی که قوانین کپی رایت رعایت نمیشود باز هم راه های متعددی برای هک یک بازی وجود دارد.

بازی سازها و اکثر بازی های جدید علاوه بر اینکه بخش تک نفره یا همان Story mode را دارند، سعی کرده اند بخش آنلاین را به بازی های خود اضافه کنند به این شکل که شما با دوستانتان در هر کجای دنیا که باشند میتوانید به بازی کردن بپردازید از جمله ویژگی های مهمی که نرم افزار Steam در اختیار کاربران خود قرار میدهد امکان چت صوتی، ارسال هدیه برای دوستان، شرکت در سری مسابقات که معمولا همراه با جوایز هستند، بخشی از امکانات این نرم افزار است.

با به وجود آمدن این سیستم امکان هک کردن بازی ها برای انجام بازی آنلاین تقریبا به صفر رسیده است و اگر گیمر از طرفداران خاص بازی آنلاین باشد مجبور است که بازی را خریداری کند هر چند این روش نسبت به بازی های کنسول بسیار ارزان تر و به صرفه تر است به همین دلیل هم طرفداران زیادی پیدا کرده است.

حتی در ایران هم با اینکه قوانین کپی رایت رعایت نمیشود همچنان گیمرها تمایل به خرید بازی های آنلاین دارند برای اینکه دوست دارند تجربه های هیجان انگیز خود را با دوستانشان به اشتراک بگذارند.

در این مطلب قصد داریم تا طریقه استفاده از نرم افزار steam را آموزش دهیم.

شروع کار با Steam ( استیم )

مرحله اول

 برای شروع کار ابتدا نیاز دارید که نرم افزار استیم را دانلود کنید جهت دانلود نرم افزار استیم باید وارد آدرس store.steampowered.com شوید، ( لینک مستقیم دانلود در وب سایت هم قرار داده خواهد شد ) و سپس نرم افزار استیم را دانلود کنید.

Steam-Step1

همان طور که در شکل مشاهده میکنید برای دانلود این نرم افزار باید بر روی دکمه سبز رنگ کلیک کنید پس از کلیک کردن Setup بازی شروع به دانلود شدن میکند حجم این setup حدودا 2 مگابایت است.

مرحله دوم

پس از نصب setup آن را باز کنید نرم افزار یک باکس را نمایش میدهد و شروع به update کردن استیم میکند دقت داشته باشید که نرم افزار استیم در این بخش نصب میشود در بخش قبلی عملا نصب کننده استیم را دانلود کردیم نه خود استیم را حجم تقریبی نرم افزار حدود 115 مگابایت است. طبق تجربه ای که داشتم بهتر است که هنگام نصب استیم به هیچ وجه دانلود دیگری را انجام ندهید و اگر سرعت پایینی دارید حتی اینترنت گردی هم نکنید چرا که امکان دارد به دلیل سرعت کم آپدیت ناموفق بماند و مجبور باشید از ابتدا دانلود را مجددا آغاز کنید.

مرحله سوم

در این مرحله اگر موفق به نصب کامل استیم شده باشید صفحه ای جدید مطابق شکل زیر برای شما نمایش داده میشود

steam-start

اکنون نیاز است که یک حساب جدید ایجاد کنیم برای ایجاد حساب جدید بر روی Create New Account کلیک کنید پس از کلیک کردن صفحه مربوط به قوانین استیم به نمایش درخواهد آمد که بر روی I AGREE کلیک کنید. سپس به صفحه جدید منتقل می شوید که در اینجا باید حساب استیم خود را ایجاد کنید برای ایجاد حساب ابتدا باید نام حساب را انتخاب کرد سپس رمز عبور و تکرار آن را وارد نمود و اگر مشکلی وجود نداشته باشد به مرحله بعدی خواهید رفت.

steam-create-account

مرحله بعدی صفحه ای همانند بالا نمایش داده میشود که باید پست الکترونیکی را وارد کرد. در صورتی که این مرحله هم با موفقیت پشت سرگذاشته شود استیم یک سوال امنیتی از شما خواهد پرسید برای زمانی که رمز عبور خود را فرآموش میکنید این سوال امنیتی خیلی حیاتی و مهم است پس مطمئن شوید که آن را به خاطر می سپارید.

اگر تمامی مراحل بالا را به درستی پیاده کرده باشید اکنون حساب کاربری ساخته شده است نرم افزار استیم به صورت اتوماتیک بسته میشود و جهت ورود به حساب کاربری باید آن را مجددا اجرا کنید در این مرحله به طور مستقیم وارد حساب کاربری خواهید شد که ایجاده کرده اید. دقت داشته باشید که امکان دارد برای بار اول به دلیل پایین بودن سرعت اینترنت و یا هر دلیل دیگری نتوان وارد استیم شد که پس از چند بار تلاش و باز و بسته کردن نرم افزار میتوانید وارد صفحه اصلی استیم شوید که قبل از ورود اطلاعات مربوط به حساب شما به روز میشود به خصوص اینکه برای اولین بار از آی پی چه کشوری وارد شده اید.

پس از وارد شدن به صفحه اصلی یک پیغام سبز رنگ نمایش داده میشود و از کاربر درخواست میکند که ایمیل خود را تایید کند پس از فشردن گزینه Yes و تایید کردن ایمیل پیغامی به ایمیل داده شده ارسال میشود که پس از باز کردن لینک تایید حساب تایید نهایی خواهد شد.

تصویری از صفحه اصلی استیم قبل از تایید ایمیل

steam-home-screen

مرحله چهارم

در این مرحله با کلیک بر روی بخش Store به فروشگاه استیم منتقل خواهید شد. اکنون امکان جستجو در بازی های در دسترس استیم میتوانید اطلاعات مختلفی از بازی، سیستم مورد نیاز، تریلر بازی، دیدگاه های کاربران و هر آنچه که در مورد بازی موجود است را مشاهده کنید و در صورت تمایل بازیتان را خریداری کنید.

بازی های دانلود شده در بخش Library نگه داری میشوند اگر پس از اسکرول کردن صفحه بازی بخش Steam Cloud را مشاهده کردید به این معنی است که سیوهای بازی های شما به صورت آنلاین و بر روی سرور استیم قرار میگیرند.

Steam-Step4

مرحله پنجم

جهت دسترسی به ویژگی های چت، شرکت در مسابقات و شناخته شدن توسط دیگران و دوستان باید یک profile ایجاد کرد. جهت ایجاد پروفایل از قسمت Community به زیر منوی خانه بروید.

steam-community

 که برای ورود به این بخش نیاز به V پی N دارید بر روی کلید سبز رنگ Sign In کلیک کنید و در صفحه ای که باز میشود نام کاربری و رمز عبوری که با آن استیم را ایجاد کرده اید وارد کنید.  پس از وارد شدن اکنون بر روی نام کاربری کلیک کنید که در اینجا vplay.ir است و پس از کلیک از زیر منو Profile را انتخاب کنید.

اکنون بر روی کلید سبز رنگ کلیک کنید تا فرآیند ایجاد پروفایل آغاز شود. اکنون میتوان بخش های مختلف پروفایل را تکمیل نمود.

که شکلی مانند زیر دارد

steam-profile-edit

متاسفانه کشور ایران از سوی استیم تحریم شده است و باید کشور دیگری را انتخاب کنید که توصیه میکنیم همان کشوری را انتخاب کنید که در حال استفاده از وی P ان آن هستید. اما امکان انتخاب دیگر کشورها نیز وجود دارد. در بخش My Privacy Settings هم میتوان تنظیمات امنیتی اکانت استیم را انجام داد.

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم مهمترین ویژگی و دلیل استفاه از استیم بازی آنلاین است. برای آنلاین بازی کردن، بازی باید ویژگی Multiplayer را داشته باشد یعنی بازی چند نفره و بازی مورد نظر هم بر روی سیستم شما نصب شده باشد و در استیم هم اد شده باشد برای اضافه کردن بازی به استیم بر روی کلید Add A GAME کلیک کنید و پس از اضافه کردن بازی اکنون میتوان به سرورهایی که برای این بازی در دسترس میباشند متصل شد و بازی کرد و حتی خودتان هم میتوانید سرور جدیدی ایجاد کنید و دوستان خود را برای بازی کردن دعوت کنید.

مرحله ششم

افزودن بازی جدید به استیم در این بخش بر روی ADD A GAME کلیک کنید و در آنجا گزینه ACTIVE A PRODUCT ON STEAM را کلیک کنید.

پس از موافقت با شرایط استیم به صفحه ای مانند زیر وارد میشوید که باید سی دی کی خریداری شده را وارد کنید. دقت کنید که اگر از سی دی کی روسیه استفاده میکنید حتما باید با وی P ان روسیه وارد استیم شده باشید تا بازی فعال شود.

add-new-game

پس از افزودن سی دی کی بازی امکان نصب بازی از طریق استیم فرآهم میشود.

نصب بازیهای Steam به دودسته تقسیم می شود:

  • دانلود بازی های به طور مستقیم از استیم
  • استفاده از نسخه پشتیبانی اصلی استیم

در مورد اول پس از نصب سی دی کی و مشاهده آکون بازی در استیم، شما میتوانید بر روی بازی کلیک کنید و فرآیند دانلود بازی را به طور کامل از سرور استیم انجام دهید که البته در بعضی از بازی ها و بعضی از نسخه های بازی امکان دانلود DLC های بازی هم در صورت موجود بودن، فرآهم میشود.

یکی از راه های فرار از دست دانلود بازی در گذشته این بود که پس از دانلود شدن 10% بازی امکان این وجود داشت که دانلود را pause کرده و بازی کرک شده را نصب کنیم و فایل های نصب شده را به مکانی که استیم برای نصب بازی انتخاب کرده بود منتقل کنیم و سپس با نصب سی دی کی از امکانات آنلاین آن هم بهره مند شویم اما متاسفانه این امکان دیگر در نسخه های جدید استیم وجود ندارد و کاربر باید یکی از دو راه نام برده شده را انتخاب کند.

از آنجایی که سرعت اینترنت در ایران پایین و هزینه خریداری حجم نسبتا زیاد است برای کاربر صرف نمیکند که بازی را از ابتدا تا انتها دانلود کند به همین دلیل راه دیگری برای نصب بازی وجود دارد و آن هم استفاده از ویژگی backup/recovery در استیم می باشد. کاربر میتواند فایل استیم بک آپ یک بازی را دانلود و یا خریداری نماید سپس از طریق ابزارهایی که استیم در اختیار او قرار میدهد این بک آپ را بازگردانی کند و این کار دقیقا همان نصب بازی به حساب می آید.

مراحل استفاده از نسخه پشتیبانی

ابتدا از منو بر روی گزینه steam کلیک کنید سپس گزینه ای بالای بخش settings واقع شده است با نام backup and restore games … ، بر روی آن کلیک کنید.

steam-back-and-restore

پس از کلیک بر روی این بخش پنجره ای مانند زیر باز خواهد شد در این پنجره گزینه Restore a previous backup را انتخاب کنید.

steam-back-and-restore-window

توجه داشته باشید که برای این کار باید از قبل دی وی دی و یا فایل پشتیبانی استیم را بر روی سیستم خود داشته و یا قرار داده باشید.

پس از کلیک بر روی گزینه بیان شده، پنجره جدیدی باز میشود و از شما میخواهد که فایل پشتیبانی استیم را انتخاب کنید و بر روی NEXT کلیک کنید.

steam-back-and-restore-brows.

اگر فایل پشتیبانی valid باشد، پس از انتخاب این فایل پشتیبانی فرآیند Restore بازی آغاز میشود، بسته به حجم بازی این زمان کم و یا طولانی خواهد شد و پس از کامل شدن فرآیند بازیابی شما میتوانید به راحتی از بازی لذت ببرید.+

فیلم آموزش استفاده از گیفت کارت استیم